2022. augusztus 9., kedd

A kutyaól (és egy kis dühöngés)

 Avagy egy terménytároló láda második élete.

Persze, Ladó ötlete volt, ahogy a petúniák is. 

Május 6. / Július 26.

Az énekkarra járásom óta eléggé kiterjedt szociális életünk lett, annyira, hogy a hétvégén nálunk bulizott a fél falu. Mindenki azt mondja, "szépek a virágaid" - mire Ladó eléggé csalódott fejet vág, és csak olyankor derül fel, amikor ezzel a hangsúllyal reagálok: "A virágaink, ha nem haragszol drágám!"

Léna néninek nyári szünete van, ezért a kutyák kétharmados többséggel nála panzióznak. Az öregek minden nap ott vannak, ha Léna néni kint alszik, akkor éjjel is vele maradnak. Szerintem tudják, hogy örülök neki, hogy vigyáznak rá, és persze az sem utolsó, hogy Léna néni rajongva szereti őket.

Az egyharmados kisebbség pedig Bori. Időnként megnézi, hogy mi a helyzet a falka többi tagjával, de negyed óránál sosem marad tovább. Végtelen hűsége megható. Ő egyébként sem az a mindenkivel pajtizós típus, a nőkkel is nehezen barátkozik meg, de a férfiaktól egyenesen fél. Próbálom bátorságra tanítani, de azt hiszem, ez már a személyisége része, ezért sok változást ebbe nemigen tudok neveléssel elérni. Tulajdonképpen nem bánom, hogy nem haverkodik mindenkivel, sőt, kifejezetten jó, hogy nem olyan, mint a másik kettő, akik egy rablógyilkost is képesek volnának összepuszilgatni, de azért nem bánnám, ha nem félne ennyire, mert senkinek nem jó félelemben élni. Talán idővel kinövi.

Más.

Nem szoktam ilyet, de már nem bírom.

Nagyon elegem van. Nem akarunk szervezni egy parasztlázadást, vagy ilyesmi? Vasárnap erdőkerülőt játszottunk Ladóval, és azt láttuk, hogy elképesztő mennyiségű száraz, tűzifának való elhullott fa van az erdőkben, amit "csak" ki kellene tisztítani. Nem tarvágást csinálni, egyszerűen kiszedni a különböző okok miatt kidőlt fákat. Láttunk olyan lábon száradt akácot, amiből nekünk egy egész szezon fűtése kijönne. Elképesztőnek tartom, hogy ennyire idióták ülnek ott. Miért nem ilyen rendeletet hoz a kormány, hogy például mindenkinek kötelező legyen a saját erdeje tisztán tartás? Szedjék fel a száraz, lehullott ágakat, ad annyit az erdő, amiből bőven lehetne fűteni. Ja, hogy azzal több a munka, mert többször kell a tűzre rakni belőle, mert "aprófa"? Áh nem, egy kis többlet munka helyett pusztítsuk ki inkább a madarak élőhelyét, gratulálok! Persze, biztos megint félreérthetően fogalmazott.

Eközben Németországban azt szeretnék előírni, hogy a kertes házakban élő emberek kötelezően termeljenek zöldséget. Erre felháborodott cikkek születtek, arra hivatkozva, hogy az embereknek nincs idejük kertészkedni, mégis mit képzel a német kormány? Tévézni persze van idejük, meg videójátékozni. Akkor minek megy valaki kertes házba lakni? Azért, hogy felszórja az udvarát murvával? Tényleg ennyire nagy probléma dolgozni? Komolyan ekkora gond lemondani napi két óra fészbukkozásról, ahelyett, hogy a földet művelnék az emberek? Mert amúgy ennél többet nem fordítunk mi sem a zsebkendőnyi kertünkre, mégis terem benne minden. Nyilván tisztelet minden kivételnek, de sajnos ők vannak kevesebben.

Nem tudom, minek kellene történnie, hogy az emberek felébredjenek. Nagyon el vagyok keseredve, és sajnos már az sem vígasztal, hogy nekünk itt az erdő mélyén buborék életünk van, mert nem akarom megtudni, hogy vajon meddig tart kiirtani az erdőt, vagy államosítani az egészet "válsághelyzetre" hivatkozva?

Mondjatok valami jót.

49 megjegyzés:

  1. Mi itt élünk a Tenkes lábánál, ahol eddig is bőven termelték ki a fát, sajnos. Nagy területek vannak már most is kivágva, el nem tudom képzelni, vagy inkább nem is akarom elképzelni, hogy mi jön még ezután.....Agyrém!! És ahogy mondod, tele az erdő amúgy is kidőlt, száraz fákkal, ágakkal évekre kilehetne pucolni, ezt kellene inkább, ráadásul a friss vágás nem is jó tüzelőnek, annak legalább egy évet, de inkább kettőt állni kell.

    VálaszTörlés
  2. Én azért árnyaltabban látom a kérdést. Családi házba nem feltétlenül a kert miatt költözik az ember, hanem pl. mert nem akarja a szomszéd horkolását hallgatni, vagy azt, ahogy pisil a hálószobája falánál levő fürdőjében. Vagy ha olyan az élete, akkor jó lenne, ha este 11-kor is mehetne még a mosógép, vagy végre nem szól rá senki, ha a korán kelő gyerekei már reggel 6-kor futkoznak a lakásban. Esetleg szeret kiülni a laptoppal a fa alá dolgozni, vagy egyszerűen a családi házban van akkora tere, ahol elfér családostól. Ez az egyik.
    A másik meg, hogy remélem nem haragszol meg, te ti ketten vagytok, tehát a munkán kívül egyrészt más feladatotok nincsen, nem kell gyereket ellátni, ide-oda hurcolni, játszani vele, tanulni vele, fektetni stb. Másrészt csak kettőtöket kell ellátni a kertből. Egy főzeléknek már több, mint 1 kg pucolt borsó elfogy nálunk, mennyi borsót kéne ahhoz vetni, hogy egész évre kitartson? Mennyi idő menne el a borsófejtéssel? Hol raktároznánk? Ugyan ez minden más zöldség esetén hasonlóan probléma. Mindenkinek 24 órából áll a nap, nem biztos, hogy a facebookról kéne lemondani, lehet, hogy a futásról, az úszásról, az olvasásról, a közös játékról, vagy az alvás egy részéről.
    Aztán ugye jelenleg mindent öntözni kell, persze akinek van kútja, annak ez esetleg könnyebb, nálunk csapvízről lehetne, ami megint csak nem tesz jót a természetnek sem, meg baromi drága is, és időigényes is.
    És végül, és utoljára, én gyerekkoromban is utáltam a kertezést, nem akarom ezzel tölteni az időmet, pont elég a háztartás, a munka, meg a gyerekek ellátása, nem kell még egy utálom dolog az életembe. Csak olyan dolog van a kertben, ami nem igényel különösebb foglalkozást. Illetve egy kis paradicsom meg paprika, de anyagilag az sem éri meg, inkább az íze az, ami nagyon más.
    Nekem nincs napi két órám a kertre, és a facebookra nem léptem be már vagy 6 hónapja. :) Ilyen is van...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem hiszem, hogy a 4 gyermekét egyedül nevelő anyán bárki is számon akarja kérni hogy mit csinál szabadidejében, a poszt nem is erről szólt. :)
      Pusztán arról van szó, hogy energia/klíma/élelmiszer válság van/lesz, és emiatt előbb utóbb mindenkinek változatnia kell a jelenlegi életritmusán. Nyilván mindenkinek a saját lehetőségei szerint. De elsősorban a kormányok és azok rendeleti fogják meghatározni az irányt, és sajnos a mi kormányunk cseppet sem a jó irányt lőtte be. Másfelől viszont igenis sok kicsi háztartás sokra megy alapon, aki tudja/teheti, érez rá belső késztetést, az tegye meg, mert minden csepp számít.

      Törlés
  3. A másik meg, hogy amikor a környéken mindenki fával gyújt be, akkor nem lehet lélegezni kb. Szóval nem gondolom, hogy ez lenne az út, hogy akkor most fával kezdjünk el fűteni újra...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha valaki száraz fával fűt, és jó minőségű kályhában/kazánban, akkor létre tud jönni a teljes égés, amikor valójában minimális füst keletkezik. Ha a környéketeken nem lehet lélegezni, akkor ott vizes fával, vagy egyéb szeméttel gyújtanak be.
      Egyébként nem emlékszem rá, hogy bárhol azért kampányoltam volna, hogy kezdjünk fával fűteni, vagy hogy a fával fűtés az energiaválság megoldása, hanem az erdők védelme miatt történt törvényváltozáson vagyok teljesen kiakadva, hogy mennyire teljesen felesleges volt ezt meghozni, hiszen az erdők adnak fát, csak össze kellene gyűjteni.

      Törlés
  4. A kutyaház nagyon jó! Két napja agyalok és rágom a fülét a férjemnek, hogy eszkábáljon valami kutyaházat. :) A virágaitok is nagyon szépek! :)

    Meghallgattam a Millás reggeliben egy pasit, erdőmérnök volt. Azt mondta, hogy lehetne kivágni fát, mert tényleg sok halott fa van és meg lehetne oldani okosan, nem tarvágással, mert azt senki nem szereti. Se az erdőmérnök, se a közember. Azt is mondta, hogy jelenleg óriási probléma a munkaerő, kevés a fakitermelő. Nehéz és veszélyes fizikai munka, sokan inkább elmentek a biztonságosabb, fűtött gyárakba dolgozni. Mire egy embert kiképeznek favágónak az legalább 2 év. Tehát idén inkább az lesz a nagy baj, hogy nem fával fognak az emberek fűteni, mert kapni se lehet kiszáradt fát, hanem, hogy minden szart bedobnak majd a kályhába. Égni fog a textil, a pet palack és olyan lesz a levegő, hogy megfulladunk.

    Én azt olvastam, hogy egy német tartományban meg fogják tiltani, hogy murvát szórjanak le a kertekbe és ami már le van szórva azt fel kell szedni. Bárcsak itt is így lenne!

    A kertészkedéshez meg annyit mondanék, nem arcmutogatás meg felvágás miatt, de egyedül alakítottam ki egy 750 négyzetméteres kertet úgy, hogy közben megszültem a második gyerekem és folyamatosan házat újítunk fel, illetve dolgozom szinte a hét összes napján. Ha én megtudom csinálni, akkor bárki. Azt nem mondom, hogy mindenkinek ezt kell csinálni, de jóeséllyel tömegeknek kell beletanulni, mert óriási terhet lehetne már csak azzal levenni a világ válláról, hogy pár kiló zöldséget és gyümölcsöt megtermelünk. Nem kell mindenkinek őstermelőnek lennie. Mondjuk, aki egyszer rákap arra, hogy a saját zöldségét eszi, hogy a saját gyümölcsét főzi be már nehezen áll le.



    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez aranyos volt, de bármivel le lehet állni. :) Amíg a gyerekek kisebbek voltak rengeteget főztem be, magam sütöttem a kenyeret, kalácsot, kiflit. Most már egyiket sem csinálom, eljutottam a kapacitásaim határaihoz. Ami egyedül megmaradt az az, hogy főzök. Persze tudom, hogy nem vagyok egy "átlagos" család, hiszen egyedül nevelek 4 gyereket. De szerintem ne osszuk be egymás idejét, hogy kinek mire kéne idejének jutnia, van, akinek jut rá ideje, és még szereti is csinálni, másnak meg nem jut rá. Én pl. heti 5-6-szor futok 5-8 km-t, de nem mondom, hogy oh, ez mindenkinek menne, csak akarat kérdése. :) Nekem ez fontos, sokkal fontosabb, mint, hogy legyen mondjuk összesen 3 kg borsónk a kertben, ami elég kb. 2 főzelékre. Plusz az is fontos, hogy a gyerekek ne legyenek napközisek, tudjak figyelni a tanulásukra.
      Ennyi erővel mondhatnánk, hogy mindenki legyen a saját maga orvosa, meg ha már zöldség meg gyümölcs, akkor legyen tyúk, kecske, meg malac is otthon, meg csinálja maga a cipőjét, és szője otthon a vásznat.
      Megcsodálom mindig Adél képeit, a kertjüket, meg azt, hogy ennyi energiát belefektetnek, de nem gondolom, hogy minden családi házas családnak ez kéne, hogy az útja legyen.

      Törlés
    2. Én nem is ezt akartam vele érzékeltetni, hogy kinek hova kell az idejét beosztani, hanem azt, hogyha akarod, akkor egyedül is meg tudod csinálni és, hogy kis és közepes kertekben is elég sok mindent meg lehet termelni.

      És ha már a borsót annyiszor emlegeted, a dédnagyapám 75 éves koráig főállásban dolgozott és mellette vitte a kertet, minden évben annyi borsónk volt, hogy nem kellett venni. Ha azt mondom 30 főzelékre is elég volt lehet keveset mondok és ez csak a borsó. Kb. 1200 négyzetméteres kertről beszélünk, tehát nem 6 hektáron termelte. A borsót már februárban lehet vetni és ha kifut mehet más a helyére. Sőt mondok olyat, hogy a borsót bizony nagyon is érdemes vertikálisan futtatni és még alá is lehet ültetni.

      A hölgy egy balkonnal rendelkezik:
      https://www.youtube.com/watch?v=hxU9gtORwWU

      Törlés
    3. Amúgy szerintem pont a borsó az, ami a legkevésbé gazdaságos. :D
      Elülteted (vagy futtatod, vagy nem), jó esetben mulcsozod, rosszabb esetben gazolod vagy kapálod, beérik, leszeded. Leszeded egyszer, kétszer, aztán mikor majdnem öregszik, kiszeded a földből, lehántolod a száráról, kifejted (ezen a vidéken azt mondják rá, hogy köpeszted). Ez az utolsó 2 művelet mennyiségtől függően iszonyatosan sok idő, és ha egyedül vagy rá, akkor nagyon sok befektetett energia, nagyon kevés eredménnyel. Viszont, ha van gyereked, szerintem 5-6 éves kortól simán be lehet fogni, lehet közben mesélni, falatozni, szuper közösségi élmény és természetesen tanulási folyamat a gyerek(ek)nek, és nem, nem nehéz, vagy megerőltető.
      Amíg viszont ott van, hogy a mirelit borsó kilója ezer forint, elhiszem, hogy a legtöbb ember inkább megveszi műanyagba csomagolva amikor éppen kell neki főzelékhez, vagy franciasalátához, mert nincs vele macera. De ha majd nem lesz mirelit borsó a hűtőben a bltban (ami jelenleg elképzelhetetlen), akkor majd lesz más.
      A krumpli egyébként ugyanez. Mi munka, mire otthon megtermeled, ahhoz képest, hogy milyen "olcsó". De ha nem lesz más...?

      Törlés
    4. A két lányomnak saját magaságyása van, tavaly kezdték a kertészkedést. Mikor az első eper megérett, akkor óriási öröm volt! Én nem nyúlhatok hozzá, nem engedik. :) Egyre szoktam figyelni, hogy nehogy túlöntözzék, mert locsolni nagyon szeretnek. :)



      Törlés
    5. Penny! A lányaid ovisok, az ovisok még szeretnek a mosogatásban, mosásban, meg takarításban is segíteni. :) Én 10 éves voltam, amikor kertes házba költöztünk, és utáltam a kerti munkát. Azóta sem szerettem meg. Persze most úgy tűnik, hogy nekünk semmi sincsen a kertben, de ez nem igaz, vannak gyümölcsfák, szőlő, szeder, meg paradicsom-paprika, de, hogy én komplett veteményest csináljak, nincs az az isten.

      Törlés
    6. Adél! Te komolyan azt hiszed, hogy ha majd olyan apokaliptikus helyzet lesz, hogy nincs borsó meg krumpli, akkor te nyugodtan termelgeted magadnak a borsót meg a krumplit és azt nem fogja ellopni senki, aki nem olyan szerencsés, hogy családi házban él?

      Nálunk amúgy nagyon rossz minőségű a föld is, tehát ebben termelni semmit nem lehet, pár éve hozattam földet egy teherautóval, de az semmi sem volt, tehát csak magaságyás jöhet szóba, abban meg megint csak nem termeled meg egy 6 tagú család egész éves szükségletét, azzal együtt, hogy akkor kell tárolási kapacitás is, tehát pl. mélyhűtő (amúgy a mélyhűtőbe mibe rakod a borsót, ha nem műanyagba??), amihez kell áram, és ha már apokalipszis, akkor az is gond lesz...Nekünk most egy 220 literes fagyasztónk van, meg a rendes hűtő 93 literes mélyhűtője, és folyton tele van.

      Törlés
    7. A borsót nemcsak fagyasztani lehet, hanem befőzni is, üvegbe.

      Nem, nem hiszek semmit.

      És nem, ez a poszt nem arról szól, hogy bárkit hibáztatnék amiatt, hogy hogyan él vagy hogyan sem. Kicsit olyan, mintha személyes szemrehányásnak vetted volna, amit itt írtam, de hidd el Böbe, hogy ez a poszt nem rólad szól, és nem arról, hogy kapja be mindenki, aki nem csinál konyhakertet. Egyszerűen azon akadtam ki, hogy mennyire szomorú és nem fenntartható hosszú távon az az életforma, amiben most él az emberiség.

      Törlés
  5. Ne haragudj, de elég fura számonkérni emberektől, hogy mire fordítsák a szabadidejüket, vagy ez alapján megítélni őket. És akkor mi van, ha valaki kikapcsolódásként szeret videojátékozni? Miben jobb vagy rosszabb egyik kikapcsolódási forma a másiktől? Mi van akkor ha valakinek a kertészkedés egy nagy nyűg és gyűlöli, akkor a, rossz ember b, vissza lehet menni a panelba c, ne kapcsolódjon ki annyit és úgy, ahogy igénye van rá?
    Egyébként a kérdést alternatívák felajánlásával is meg lehetne oldani, hogy kertészkedj/ültesd tele a kertet fával stb. Az egy hamis dilemma, hogy vagy felszórod a kerted murvával vagy kapálsz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kapálás amúgyis egy talajkimerítő művelési forma, tehát szó sincs arról, hogy felszólítanék bárkit is arra, hogy ragadjon kapát. :)

      Valami amúgy nagyon félre ment, mert senki szabadidejét nem óhajtom beosztani, pusztán arról elmélkedem, hogy mennyire nincs jól, hogy az emberek többsége puszta önzésből semmit nem tesz azért, hogy legyen mit enni, mert annyira alap, hogy van. Csakhogy olyan a gazdasági helyzet, hogy nem biztos, hogy mindig lesz, és lassan a szabad időbeosztás sem lesz alapjog, mert mondjuk, ahol háború van, ott szinte biztos vagyok benne, hogy nem a tv/videó játék viszi el az emberek idejét.
      Én már olyan világban születtem, ahol csak az idősebb generáció meséi alapján tudom, hogy mit jelent, hogy "elvitték a frontra", "élelmiszerjegy", "akkor még nem volt áram". Nem szeretném megélni, hogy milyen az, de ronda világ jön, ha Németországban azon gondolkodnak, hogy kötelező legyen a háztáji konyhakert. Mert gondolom ők, sem passzióból, osztanák be az emberek szabadidejét, hanem azért, mert baj van.

      Törlés
    2. Néhány hete töltöttem pár napot Németországban egy 5 ėve ėpített kertesházban élő rokonomnål.Náluk a gyümölcsfa ültetés az elvårås kb. 200 méterenként a telken, ők hårmat ültettek.

      Törlés
    3. @Frozie ez a "nem lehet köteleznihez" még annyit mondanék kicsit nézz utána, hogy ahol laksz mi a helyi rendelet. Nálunk például az, hogy a kertben nem lehet kivágni fát, jegyzői engedély kell hozzá és ha mégis kivágtuk, mást fát kell ültetni a helyére. Viszont vannak olyanok, mint a dió, ha azt kivágjuk (mert idős, veszélyes), akkor diót kell ültetni a helyére. És igen, a saját kertemben nem vághatok ki egy fát. És, hogy honnan tudják? Itt szoktak drónozni és bizony volt már az utcában olyan, akit ezért megbüntettek.

      Törlés
    4. Azért a gyümölcsfa az egy teljesen más történet, mint a veteményes kert. A gyümölcsfával jobbára semmi dolga az embernek, ha nem akar permetezni (én nem akarok). Bár ez is olyan dolog, hogy nekünk pl. idén kiszáradt az egyik meggyfa, pár évvel ezelőtt meg az egyik barack. Olyan szinten változik az időjárás, hogy pálmákat kell majd ültetni asszem.

      Törlés
    5. Adél: simán lehet. :) Bevallom én optimista vagyok, viszont iszonyú munka ezt fenntartani, mert természetemből nekem is a pesszimizmus jön és könnyen triggerelődök még nem elég stabil. :) Szerintem ha a pl. középkorban lett volna olyan globális világszemlélete az emberiségnek illetve rendelkezésre állt volna annyi adat mint most, simán tudtak volna ugyanúgy 20 dolgon pánikolni, hogy mindjárt világvége. De az ember találékonysága eddig működött és elég volt. (Extra infó, hogy én nem annyira adom ezt az ősember életstílust sem ami most tök divatos, olvastam pár humánetológiai könyvet és nekem az a képem van az emberről, hogy eszközt használ, automatizál, absztrahál, beszél, ilyen a természete - ez persze egy szubjektív vélemény). Illetve voltak nagyon kemény dolgok régen is, pl a pestisjárvány amiben konkrétan európa fele kipusztult. És hozzátenném, hogy azt elfogadni, hogy szar dolgok fognak történni és semmit nem tehetünk ellene a világ egyik legnehezebb dolga szerintem, de ha nem törekszünk rá, elkezdünk torzítani.

      @Penny Lane: én ilyet sehol nem írtam a kommentemben hogy senkit semmire nem lehet kötelezni. :D Az értelmes szabályokat támogatom. Viszont nem gondolom, hogy egy problémát egyféleképpen lehet csak megoldani.

      Törlés
    6. Én alapvetően optimista vagyok, ha régóta olvasol, tudod, hogy általában szóba se hozom az aktuális szarságokat. Viszont minden optimistánál van az a pont, ahol meginog a szemlélete az állandó fosáradattól. Nem is az emberiséget féltem (így ahogy mondod: mindent is túlélt eddig, még saját magát is), hanem a természetet, a növény és állatvilág sokféleségét. Nehéz elfogadni, hogy történnek szar dolgok, de lehet vele együtt élni, én is tudok, hiszen nem gyakran van, hogy kiakadok. De amikor a fosáradatot ilyen rendelettel koronázzák meg, akkor szerintem engedtessék meg, hogy kiboruljon az ember. Azzal pedig teljesen egyetértek, hogy nem csak egyféleképpen lehet megoldani a problémát, nyilvánvalóan sarkítottam a posztban. Nem kell annyira komolyan venni egy idges és tehetetlen Adél szavait.
      Egyébként a tehetetlenség az egész helyzetben a legrosszabb, nem tudom, hogy a természetvédők hogy tudnak ezzel napi, szinten együttélni.

      Törlés
    7. Igen ezekkel teljesen egyet tudok érteni. Engem ez a kötelező kertészkedés azért zavart elsőre ennyire, mert annyit olvasni olyanokról is, hogy a kukába kerül a kaja, két pofára esszük a húst, egyenlőtlen ételmegosztás stb. hogy egyszerűen nekem abszurd így elsőre egy ilyen sokrétű problémára mint az egyedüli legjobb megoldási javaslat. Bár simán lehet, hogy az emberek nagyobb része meg azt nyelné be nehezebben, hogy pl. heti háromszor együnk már csak húst (a poén amúgy, hogy nem kertes házban élek és soha nem is tervezek :D).

      Törlés
    8. Nyolcadik éve nem eszem húst, illetve gyerekkoromban is vegetáriánus étrenden éltem, szóval a húsevős kampányba bele sem megyek. :D Szerintem az, hogy ki mit eszik, legalább annyira magánügy, minthogy hány gyereket szül. (Mellesleg a magyar társadalom erre sincs jól kalibrálva, ez a két dolog ami miatt a legtöbb bántást, kéretlen véleményt kapom, a harmadik, hogy "de vékony vagy!" - és ezt sem pozitívan.)
      Visszatérve a kerttémára: szerintem sehol nem írta senki, hogy egyedüli megoldás a kert. Arról volt szó, hogy hasznos lenne, lehetne, kellene, szerintem jó elképzelés én egyet tudok érteni vele. De én sem állítottam sehol, hogy ez aztán majd elhozza a világbékét. :)

      Törlés
  6. Szerintem a sikerélmény nagyon fontos és már az szép, hogy megpróbáltad. A kártevők ellen is lehet (kell) védekezni. Például jó eséllyel drótféreg rágta meg a retkedet, ha fertőzött a földed, akkor talán magas ágyásban, vagy edényben érdemes próbálkozni. Persze ott a büdöske, amit a drótféreg nem szeret, de mire az kikel és gyökeret ereszt, a reteknek már valószínűleg meleg van.
    Hosszú hosszú tanulási folyamat ez, mint minden, amit az ember sosem csinált azelőtt. Viszont Penny jól írja: sokat számít minden egyes próbálkozás!

    VálaszTörlés
  7. Szia, nekem sem lehetőségem, sem tudásom nincs hozzá, benne vagyok a korban, de születésem óta a betonban élek (Budapest), gőzöm sem lenne ahhoz, mit/hogy kell, kellene csinálni. Nálam sajnos a cserepes virágok is meghalnak.
    Ki vagyok szolgáltatva minden tekintetben (üzemanyag, energia, száguldó árak).
    :-(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Városban is élnie kell valakinek, aki olyan munkát végez, ami szintén fontos és nem a kertészkedés. :) Ez a poszt nem arról szól, hogy nyomást gyakoroljon azokra, akik nem tehetik meg (gazdasági, szociális, bármilyen egyéb okból), hogy saját kiskertjük legyen.

      Törlés
  8. Hát anyukámék 35 éve élnek kertes házban, és rendes kertészkednek, egy elég nagy területen (2000 nm a telek). És azt látom, hogy e
    z az egész folyamatos bosszankodás. Van, hogy a mag sem kel ki, van, hogy megeszi valami, van, hogy jön a jégeső, vagy később lesz nagy szárazság. Van, hogy állatok legelik le, stb stb

    Ha lesz egy olyan világ, ahol nem kell heti min. 40 órát dolgozni, akkor el tudom képzelni, hogy "köteleznek" a kertezésre, addig nonszensz. Én meg amúgy is heti 60 órában dolgozom, mert három állásom van.

    VálaszTörlés
  9. Igen, a kertészkedés ilyen volt mindig is. Volt jég, árvíz, kártevő, stb.

    VálaszTörlés
  10. Böbe kicsit a szívedre vetted ezt a posztot, senki nem kér/kötelez/hibáztat téged azért, hogy nem csinálsz komyhakertet.

    Pontosan azért jó, ha sok ember "bosszankodik" folyamatosan a kertjével, mert nincs 2 egyforma kert, vagy 2 egyforma év. Minél több kert van, annál nagyobb az esélye, hogy az egyiknek cukkinije lesz sok, a másiknak paprikája. A lényeg azon van, hogy kevesebb ipari felhasználás legyen, kevesebb permetszerrel, csomagoló anyaggal, szállítás során keletkező üzrmanyagfelhasználással.

    VálaszTörlés
  11. Igen, persze, tudom, nem úgy értetted, és én sem.
    Csak mint a beszélgetésbe bekapcsolódva, illetve arra reagálva jegyeztem meg.

    VálaszTörlés
  12. Mert úgy éreztem, hogy kicsit kioktató volt, hogy az emberek facebookozás helyett miért nem kertészkednek inkább. (Konkrétan ezt írtad, hogy olyan nagy probléma lemondani a napi két óra facebookozásról...) Beosztottad, hogy kinek mire kéne idejének lennie, ki hogyan pihenhet, vagy inkább be is pihenjen, és családi ház csak annak jár, aki kertészkedik, mintha nem lehetne számtalan más oka is a családi háznak (fentebb felsoroltam párat). Nem arról, szólt, hogy hova tart a világ, hanem arról, hogy mások milyen lusták, hanyagok, és igazából mindenkinek menne. A világ abba az irányba ment, hogy lettek szakmák, lett orvos, jogász, villanyszerelő, és lett olyan, aki pedig zöldséget meg gyümölcsöt termel. Ez egy hamis elvárás, hogy majd mindenki a "rendes" munkája mellett önellátóan megtermeli magának még a szükséges zöldség-gyümölcs mennyiséget is. Nem megy persze nyaralni sem sehová, mert a kertet nem lehet nyáron csak úgy ott hagyni. Szerintem inkább arra kellene törekedni, hogy a mezőgazdasági termelés változzon olyan irányba, ami mindenki számára kedvező. Igen, kevesebb permetszerrel, műtrágyával meg hasonlókkal, és akkor inkább "eltartunk" olyanokat, akik ebből élnek, értenek hozzá, és az idejüket ennek tudják szentelni. Megvesszük a helyi termelőktől, ami éppen terem, és mindenki sokkal jobban jár. Én meg maradok annál, hogy van a gyümölcs, ami kevesebb melóval jár, meg árnyékot is adnak a fák, meg az a kevés valami, ami még nekem belefér (jelenleg cserépben, mert ugye a föld alkalmatlan termelésre), és ennyi.
    Na mindegy, ez a napi két óra facebookozás olyan szíven ütő volt, pedig nem mondhatom, hogy ezt vettem magamra, tekintve, hogy mondom, vagy 6 hónapja be sem léptem. :)) Csak hát minden embernek jár a szabadidő is, és azt hadd töltse már azzal, ami neki örömet okoz (én pl. minden nap kiszorítok egy órát a sportra, persze ehelyett kertészkedhetnék is. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, valóban ezt írtam, és ezzel nem beosztani akartam mások idejét, hanem a véleményemet fejeztem ki arról, hogy mit gondolok a haszontalan időtöltésről. Akkor osztanám be mások idejét, ha én lennék a diktátor ebben az országban, de amúgy nincsenek ilyen ambícióim.
      Ez egy énblog, szerintem jogom van ahhoz hogy ezt gondoljam és leírjam, ugyanakkor nem fogok senkit se meglincselni azért, mert nem kertészkedik, vagy mert mással tölti a szabd idejét. És mielőtt további sértődést idéznék elő: nyilvánvalóan vannak más hasznos tevékenységsek a szabadidő eltöltésére, mint a kertészkedés, természetesen annyit sportolhatsz továbbra is, amennyit szeretnél. Nem értem miért vetted ennyire magadra, nem is ismerlek, egy csomó másik embert sem ismerek, azokat sem, akik videójátékokkal kapcsolódnak ki, mindenkinek szíve joga azt csinálni amit akar. Ahogyan nekem is, szívem joga, hogy azt gondoljam valamiről, hogy haszontalan. :)

      Törlés
    2. Ugyanakkor szeretném leszögezni: attól, hogy valaki videójátékkal kapcsolódik ki, attól még nem tartom rossz embernek. Bizonyos tevékenységeket tartok teljesen haszontalannak és feleslegesnek, ettől még nem gondolom, hogy minden ember égetnivaló, amiért nem hasznosan tölti a szabadidejét. Szóval jóval árnyaltabban látom a világot és az embereket, és aki elég régóta olvas, az pontosan tudja ezt.

      Törlés
  13. Az már böven jelen idö, hogy Németországban nem szabad a telkeket lemurvázni, hanem bizoyos százaléknyi terület legalább füvesitve kell legyen. Ez ellen is berzenkednek sokan és megpróbálják kijátszani, esetleg feljelentgetik egymást a szomszédok, ha valami más miatt van régebbi konfliktusuk. èn nem csodálkoznék azon sem, bár még nem hallottam róla, ha hamarosan kötelezö lenne zöldséget termeszteni, bár kiváncsi vagyok, ezt hogyan szándékszik a hatóság ellenörizni, milyen forrásból. De az okát értem, és szerintem hamarosan visszajöhet akár az olajválság alatti szabályozás is, hogy vasárnap nincs autókázás vagy csak bizonyos rendszámúak közlekedhetnek, mint a hetvenes években. Most olvasom épp egy cikkben, hogy Franciaországban szinte minden egyes polgár a saját börén érzi már a klimaválság hatását, mindenki korlátozva van, vagy hatóság, vagy a természet által. Nem is csodálom és nyilván nem csak Franciaországban van/lesz ez igy.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem túl népszerű az a politikus, aki hajlandó ilyen korlátozásokat bevezetni, de azért szerencsére vannak még országok, ahol ennek ellenére is tevékenyen részt vesznek ebben. Remélem a mi országunk is megéri, hogy egyszer valaki nem csak a gazdasági érdekeket fogja nézni.

      Törlés
    2. A lényeget kihagytam: eszméletlen szépek lettek a lezúduló petúniák!

      Törlés
  14. Nemrég olvastam egy igazán hasznos gondolatot, miszerint nem kell szükségszerűen minden vitába beleállnunk. :)

    En lakásban lakom két erkéllyel, ahol már a virágok is kipurcannak nyaranta. Na, de idén lett két óriási dézsa paradicsomtövem a szomszédomtól, és tök jó érzés locsolgatni meg leszedegetni róluk az érett parikat.
    Emellett fügét vettem az erkélyre, ami pont ezt az időjárást szereti, én meg őt :D
    Remélem, idővel majd árnyékot is ad majd nekem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kattintásvadász poszt lett, nem tagadom. :) Végre egyszer írok arról is, ami nemcsak napfény és csillogás, ki is derül rólam, hogy egy rosszindulatú, általánosító és ítélkező ember vagyok, aki ráadásul beosztja ez emberek idejét.

      Ó a füge! 💛 Nálunk már hideg van neki, de küldök neki egy virtuális levélsimogatást.🌿

      Törlés
    2. 💗💗💗 (látod, én is magamra vehettem volna, de nem tettem, mert tudom, hogy nem ilyen vagy. Levél érkezésére meg a napokban számíts, pirkadatkor, kelet felől)
      És a fügém köszöni szépen az extra törődést! 🤗

      Törlés
    3. Várom a levelet! 🍂🥰

      Törlés
  15. Magamba néztem, és bocsánatot kérek. :) Szerintem pont azért ütött így meg, mert egy borzasztóan toleráns, megértő, kedves embernek ismertelek meg a blogodon keresztül. Furcsa volt ez a más hangnem. Ez az egyik. A másik meg, hogy talán azért is ütött meg, mert exférjem a vagyonmegosztási perben használt hasonló szavakat, hogy nekünk teljesen fölösleges a kertes ház, elég lenne egy 3 szobás panel is. Na biztos ezért rendített meg a dolog.
    Bocsánat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem történt semmi. ❤️ Igazából örülök, hogy beleálltál, mert nem kell mindenkinek egyetértenie velem, sőt, attól (is) tud szép lenni az élet, hogy különbözőek vagyunk. Ráadásul szerintem normális mederben tudott maradni a dolog és nem kellett végül ölre menni a békéért. :)
      Nekem is elpattant a cérna a sokadik hülye kormányrendelet után, ami miatt nem a megszokott csillámporos stílusomban írtam, viszont már egy ideje ért bennem, hogy nem tudok mindig csak virágokról és napfényillatú pukiról írni.
      Előfordul, hogy néha akaratlanul rálépünk valakinek a lelki tyúkszemére, nem akartalak megbántani vagy minősíteni, hiszen sosem voltam a helyedben, nem jártam egy napig sem a cipődben. Pontosan tudom, hogy vannak élethelyzetek, amikor videójátékkal lehet csak túlélni (voltam benne én is), ugyanakkor mégis azt érzem (és ennek ki kellett jönnie), hogy ébresztőt kéne fújni, mert valami nem jó, illetve, hogy alapjaiban kellene megváltoznia a társadalmi hozzáállásnak. Sajnálom, ha nagyon sarkosan fogalmaztam, és ezzel megbántottalak, nem ez volt a cél. ❤️

      Törlés
  16. Egy jó kis lázadozásba benne lennék... néha a gondolattal is eljátszok, hogy benne lennék az éljbojba, és olyan erőket sikerül mozgósítani, és mindenki jobb belátásra térne, és remek kis ország lennénk. Akarok abban hinni, hogyha az agymosás nem lenne, itt csupa szív okos emberek élnének....

    VálaszTörlés
  17. Én a tarvágás mellett azt tartom elkeserítőnek, hogy láthatóan semmit nem tanulunk ebből az egészből. Azért nincs lázadás, mert igazából a legtöbb ember egyszerűen s...fej a Földdel. Energiaválság van, de az áruházakban fullon mennek a légkondik, megy a díszkivilágítás.Keves az olaj, de látom, hogy egy pici faluban ahol a telkem van, én járok egyedül bringával, meg pár közmunkás, a többiek kocsival mennek az utca végéig is. Fogy a víz, de 10 liter ivóvízzel öblítünk le egy adag pisit. Én a zóldsègtermesztést nem tenném kötelezővé, de azt igen, hogy egy kertben nagy százalék legyen növény, legyen x db fa. Aki térkövet, murvát akar, az ne lakjon kertes házban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne menjünk bele abba, hogy ki-hol lakjon, mert előfordulhat, hogy félreérthetően fogalmazunk (megjegyzem: volt kitől tanulni :D 🤦‍♀️).
      Igen, baj a fejekben van. Lehet bolond kormányunk, ha változást akarunk, valamiféleképpen minden háztartás tud tenni valamit. Kb egy hónapja láttam egy (talán nőklapja, nem esküszöm meg, hogy az volt) riportot, ahol az volt a kérdés, hogy az emberek milyen üzemanyag ár mellett hagynák el az autó használatot. A válasz adók 80%-a azt mondta, hogy nincs az az üzemanyag ár, neki kell az autó. Nincs mit hozzá tennem ehhez.

      Törlés
    2. A ki hol éljen meghatározását úgy értem, hogy jelenleg az emberek nem akarnak felelősséget vállalni a döntéseikért, és a szabályozás is olyan, hogy ezt lehet csinálni. Ha választok egy lakóhelyet, akkor nem csak azt kell figyelembe venni, hogy mi a jó benne. Ha egy lakást veszek jó közlekedésnél, akkor számoljak vele, hogy nem lesz csendes, mert a 20 méterre megálló villamosnak van hangja. Ugyanez a háznál. Ha lefoglalok a Föld termőföldjéből, zöld felületéből 500-1500 nm-t, akkor számoljak azzal, hogy növényekről kell gondoskodni. Tele van a kertészeti csoport azzal, hogy az ő erdőszéli kertjébe bemegy az őz, mivel tudja elriasztani. Mia...???? Ugyanott egy nő saját részre keresett vállalkozót a kertjébe 400 nm térkövezésére. Az egy komplett kert, az én telkem 1000 nm előkerttel, diófákkal, fűzfával, gyümölcsfákkal, borokkal, virágokkal. Többen írják, hogy a telkük szántóföld volt még pár éve, és mutatják, hogy full térkő, ami nem, az murva. Vagyis, felparcelláznak hatalmas, növényeknek alkalmas területet, hogy beton legyen rajta. És a szabályok ezt lehetővé teszik jelenleg.

      Törlés
    3. Azt szokták mondani, hogy fejétől bűzlik a hal. Nekem egy kicsit visszás, hogy a kisemberekre nyomunk minden felelősséget, amikor nem ők, egyenként a nagy pusztítók meg rombolók. Adél kirohanása is ugye nem a kisemberek kapcsán kezdődött, hanem a hülye törvények miatt. És ha itt körülnézek a városomban, ami egy igen szerencsés város lenne, viszonylag sok zöldfelülettel, erdővel, vízzel, itt is akkora baromságok vannak, pl. az egész folyópartot lebetonozták...Ez miért jó vajon? Vagy az egyik park helyén parkoló lesz. Viszont közben lett biztonságos, jó bringaút, és hirtelen nagyon sokan kezdték használni. Többek között mi is, mert én kisgyerekkel nem megyek autók között biciklivel (főútra amúgy ki sem mehet 12 éven aluli), de egy biztonságos bicikliúton már szívesen tekerünk. Vagy olyan a buszközlekedés, hogy délután 4 után óránként egy járat van, városon belül, érted. És ez egy nagyváros. Ha a gyerek lekési, akkor nyilván érte megyek kocsival, nem fogom egy órát váratni. Az ilyen anomáliák miatt kényszerülünk sokszor kocsiba ülni, pedig amúgy nekem nincs gondom a buszozással. Nem elég kitalálni, hogy na emberek, akkor ez, meg az kötelező nektek, hanem a körülményeket is meg kell teremteni hozzá. Pl. az is jó lenne, hogy azt mondanánk, hogy heti mondjuk 35 órát kell csak dolgozni (a pénz marad ugyan annyi), a felszabaduló időt meg fordíthatod a kertre. (Mondjuk, ha saját döntésem lehetne nem lenne ekkora kertünk, mert nekem ez tényleg óriási nyűg, már csak a fűnyírás is, és azt gyanítom, hogy ha bármi ilyen rendelet jönne, akkor mindenkinek hirtelen kicsike kertje lenne csak. Amúgy van arra is szabály, hogy mekkora részét lehet beépteni egy teleknek, szerintem a mos épülő társasházaknál sehol sincsen betartva...)

      Törlés
    4. Amúgy tulajdonképpen ugyanarról beszéltek. Amíg fent nem hoznak olyan szabályozást, illetve ők maguk, teszik saját maguk miatt lehetővé, hogy aszfalt, beton, murva, stb, addig tulajdonképpen majdnem teljesen mindegy, hogy az ember a saját szintjén mit tesz meg.
      Ugyanakkor őszintén szeretném hinni, hogy mégsem mindegy, és hogy a tenger is cseppekből áll össze, és igenis fontos, hogy mi ezen a kis bolhafasz szinten is megpróbálunk megtenni mindent, ami tőlünk telik. (Mindenkinek erejétől, idejétől függően.)

      Törlés