2023. december 14., csütörtök

Kiakadok

 El is buktam az ítélkezős kihívásomat.

Valamelyik nap be kellett ugranom az általános iskolába munka ügyben. Nem tudom, mi volt a szituáció, de az első osztályosok tanárnénije éppen üvöltve azt mondta az egyik kisgyereknek, hogy a szájába fog lépni.

Olyan sokkot kaptam, hogy alig tudtam megszólalni. Álltam ott, mint egy szobor és csak tátogtam. Nem tudom, ki hogyan viselkedik a rosszabb napjain, de én egy felnőtt embernek sem mondanék ilyet, akkor egy védtelen hét éves gyereknek miért? Mármint nem vagyok szent, szoktam durvákat gondolni, ha ideges vagyok, vagy a barátnőimnek/Ladónak írni, valahova kell ventillálni, na de egy gyereknek, pláne másénak?

Utólag nagyon bánom, hogy lefagytam, hogy nem szóltam semmit. Egy hét éves kisgyerek még elég kicsi és kiszolgáltatott, de egy negyvenkettes lábú kamasz is az, legalábbis érzelmileg biztosan. Lehet panaszkodni, hogy ezek a mai fiatalok milyen pofátlanok, hogy beszélnek a felnőttekkel, de az az igazság, hogy van honnan tanulni. Nem is kell messzire menni, egy telex cikk kommentszekciója is bőven megérne néha egy fullos pszichiátriai kezelést.

Próbáltam magamban empatikus lenni a pedagógussal, de rájöttem, hogy nem tudok. Elhiszem, hogy egy idő után eszköztelen, elhiszem, hogy kimerült, elhiszek mindent, de nem tudok empatikus lenni. Egy hét éves gyerek akkor és ott tanulja meg, hogyan kell egy közösségben viselkedni, hogyan kell szabályokhoz alkalmazkodni - ráadásul egyszerre mindjárt van vagy száz szabály (maradj csendben, figyelj oda, köszönjél, hangosabban!!, ne beszélgess!! stb.). Aztán ott vannak a szülők, jó esetben egészséges háttérrel, beadják a gyereket az intézménybe és fogalmuk nincs arról, hogy napközben mi történik, mert a kérdésre, hogy mi történt a suliban, csak egyetlen válasz létezik, és mind tudjuk, hogy az a "SEMMI!". Miközben rohadtul lehet, hogy háromszor a szájába (lelkébe) léptek (óránként).

Az egész helyzettel kapcsolatban mégis a tehetetlenség zavar a legjobban. Hogy jövök én ahhoz, hogy egy pedagógus munkáját minősítsem? Mit kellett volna mondanom? Találkoztam már azóta többször ezzel a tanárnénivel és mindig elfog a hideg viszolygás, összemegyek öt centis kisegérbe és halkan elsurranok minél messzebb tőle. Nekem ez jó megoldásnak tűnik, de akárhányszor ránézek a sulira, mindig olyan érzésem lesz, mint amikor látok egy állatmenhelyet: ki kéne szabadítani onnan mindenkit.

10 megjegyzés:

  1. szerintem ezzel nem minősíted a pedagógus munkáját, sőt őt magát sem, csak azt a viselkedést, amit láttál. és azt teljesen helyénvaló is minősíteni, sőt. szerintem az ilyet nem lehet szó nélkül megállni, mármint egyszerűen MUSZÁJ elmesélni valakinek, megosztani, mert annyira megdöbbentő és felháborító. :(
    a gyerek (mit) reagált egyáltalán?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudod, a gyerekek olyanok, hogy nekik minden normális, mármint gyakran nem tudják, hogy lehetne másképp is. Én bőven a húszas éveimben jöttem rá, hogy nem az az alap, hogy verni kell a gyereket, addig azt gondoltam, hogy az egy teljesen normális dolog. Szerintem ez a kisfiú is úgy volt vele, hogy nem kérdőjelezte meg, hogy a tanárnak JOGA VAN-E így beszélni vele (semmit sem reagált, állt, mint borjú a hegyen - bár én is pont úgy álltam, ez is egy reakció). Illetve gyanús, hogy nem az első eset, hogy így beszélnek vele, állítólag az óvodákban is vannak nagyon durva helyzetek. :(
      Mondjuk az is sokat elárul rólam, hogy napokig nem is tudtam erről beszélni sem, csak itt motoszkált bennem, hogy amúgy történt valami durva, csak dolgozni kell, nincs nekem erre időm. Hát most lett.

      Törlés
    2. szörnyű :( sajnállak téged is, a kisfiút is :( <3 (és minden olyan gyereket, legyen bármilyen korú, akinek ilyen sors jut)

      Törlés
    3. Engem már nem kell, sikerült rendbe tenni magamban ezeket, de azért én is sajnálom azokat, akiknek így kell felnőnie. Sokat gondolkodtam azon, hogy amúgy lehet-e (kell-e) bármit tenni, de mindig arra jutok, hogy maximum csak a saját közvetlen környezetemben. (Bár, amint a mellékelt ábra mutatja, képtelen vagyok erre is. Egyelőre...) Azt nem szabad hagyni, hogy közömbös legyen az ember, de ha nem a hivatásunk akkor ezzel ennyi a dolgunk. A közömbösség alatt azokat az embereket értem, akik azt mondják, "minket is vertek, mégis ember lett belőlünk".
      Az.
      Ember.
      De milyen? :(

      Törlés
  2. Néha olyan jó lenne, ha az ember (tanár) látná magát kívülről. Lehet h ez a nő is meglepődne saját magán, mert, úgymond, már hozzászokott ehhez a hangnemhez.

    Konkrétan azt mondta, h a "szájába fog lépni"?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valószínűleg hozzászokott. Azt sem vette észre, hogy nekem ezzel problémám van. Vele volt találkozóm, ez már szünetben volt és hozzám úgy fordult oda, hogy röhögve mondta, hogy "bocs, de már az előbb is majdnem letéptem a fülét." (Ezt nem láttam és nem tudom, hogy tényleg megtette-e, vagy az is egy hasonló ígéret volt.)

      Konkrétan azt mondta kiabálva, hogy "Ha nem hagyod abba most azonnal, a szádba lépek!". Én tudom, hogy nem tenné meg, de akkor is, ilyet mondani is erős.

      Törlés
  3. Én rettenetesen sokat kerülök bajba az ilyen helyzetek miatt, mert marok, mint egy vipera, ha igazságtalanságot látok. Nagyon igyekszem a necces helyzetekben háromig számolni, de itt biztos megtáncoltattam volna a tanárnőt. Szörnyű, belefacsarodik a szívem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És teljes mértékig egyetértenék veled, ha ilyen helyzetbe beleállnál. Nekem is bele kellett volna, de nyuszi vagyok. Most kezdtem a munkahelyemen, nem akarok egyből balhéval kezdeni. Meg ott van a másik kérdés is: egy osztály előtt kellett volna nekimennem? Az, hogy beszélni fogok vele mégyszemközt, ha legközelebb is tapasztalok ilyet, szerintem tiszta sor, úgy érzem, hogy kutya kötelességem. A saját sokszor megtépett kisiskolás énem miatt is, meg a mostani ismeretlen kisgyerekekért is ez a minimum, amit meg kell tennem.

      Törlés
    2. Jaj, még csak véletlenül sem akartalak hibáztatni vagy ilyesmi. Csak annyit akartam leírni, hogy az sem jó, hogy ha egyből ugrasz egy ilyen szituációban, csak túl indulatosan írtam, mert felzaklatott a téma. Nyilván nem szabad az osztály előtt levenni a tíz körméről, bár megérdemelné. De azért úgy kiosztanám. Büdös dög.

      Mici

      Törlés
    3. Nem gondoltam, hogy hibáztatsz, csak valóban jó lenne tenni valamit. :)

      A kommented vége meg :D :D :D

      Törlés