2020. augusztus 20., csütörtök

A kert

 Ezt a posztot azért írom meg, hogy jövő februárban, amikor elkezdem a magocskákat elvetni, akkor emlékeztetni tudjam magam, hogy merre akarok fejlődni.

A borsószüret után tökökkel ültettük tele a kert azon részét, ahol nincsenek óriáskaspók. A tökök mindent elfoglaltak, gyakorlatilag nincs olyan hely a kertben, ahol nem tök van. Ebben igazán az a szomorú, hogy sütnivaló tökként árult palántát vettem a piacon, de ezek tökmagnak való tökök (amiből a helyiek egyébként tölmagolajat sajtolnak). Nem tudom, mit fogunk kezdeni ennyi tökkel, de mindegy, most már nem irtom ki. Jövőre majd okosabb leszek! (Térjünk vissza erre majd egy év múlva.)

Szóval maradt a paprika, az uborka, a paradicsom, padlizsán és a krumpli.  Illetve Ilonka néni tormája is kinőtt, vele egyelőre olyan a kapcsolatunk, hogy szemmel tartjuk egymást. 

Az óriáskaspós próbamódszer abból állt, hogy gyakorlatilag úgy kezeltük ezeket az edényeket, mintha magaságyások lennének. A kaspó aljába, 40 centi vastagon nedvességtől már rothadásnak indult falevelet tettünk. Arra tettük a termőföldet, majd palántázás/vetés után frissen nyírt fűvel mulcsoztuk. A kert teljes területe nem haladja meg a harminc négyzetmétert, és tavasztól idáig messziről sem látott kapát soha. Időnként, amikor egy gazfickó kinőtt a mulcsból, azt kézzel kihúztam, és a helyére tettem egy kupac fűnyesedéket. A mulcsozás előnyei között szerepel, hogy nem kell állandóan gazolni - csak a számunkra kedves növény bújhat ki a földből, a többiek nem kapnak fényt, illetve folyamatosan nedvesen tartja a talajt, ezzel biztosítva a növényeinknek, hogy ne száradjanak ki akkor sem, ha egész nap 30 fokos napsütés van. Ugyanakkor nem kell attól tartani, hogy elrohad minden, hiszen átengedi a vizet. Bár ezt mindjárt meg is cáfolom. 

A krumpli gyönyörű lett, még úgy is, hogy gyakorlatilag nem láttuk virágozni a növényt mert poloskák rágták folyamatosan. Végülis, a krumplinál a gyökere a lényeg, lótetű nem jutott hozzá. Amit jövőre mindenképpen szeretnék máshogy csinálni a krumplival kapcsolatban, az az, hogy 15 szem vetőkrumpli kevés egy ekkora bödönbe. Mindössze egy rekesznyi krumplink lett, ami nemhogy egy télre, de egy hónapra sem elég. Nem haragszom magamra emiatt, nem tudhattam, hogy mennyien férnek el, de ennek kb a duplája simán mehet. 

A többiekről meg nincs mit írni. A padlizsán a király mindenki felett, bár a paprikával versenyezhetnének, olyan szép termést hoztak. A paradicsom szépen indult, viszont emellett a csapadékmennyiség mellett sajnos a termés rothad. (Itt cáfolhatnám a mulcsozás rothadás elleni képességét, de az a helyzet, hogy ekkora mennyiségű csapadék mellett a környék összes szabadföldben termett paradicsoma elrohadt. Sajnos erre a fóliasátor lenne a tuti megoldás.) Az uborka meg, ha az ember egyszer elfelejti locsolni, annyira duzzog, hogy egy hónapig semmit sem terem, neki aztán nincs az a víz mennyiség, ami elég lenne, mulcs ide, vagy oda. Előtte mondjuk ő vezette a toplistát, amikor még se paprika, se padlizsán nem volt. 

Amit jövőre mindenképpen szeretnék, az ideieken kívül: hagyma, répa, petrezselyem, retek, cékla és saláta. Idén sikerült Ladó kertészetéből fennmaradt, "lejárt" magokat vetni - egy sem kelt ki. (Több napi munkám volt kuka, de ezen végül csak nevettem. Ki gondolná, hogy le tud járni egy mag??) Ezeken kívül szeretnék zöldbabot és főzni való kukoricát, napraforgót*, és legalább háromszor ennyi zöldborsót, illetve másfajta paradicsomot. 

Az idei év nagy tanulsága az volt, hogy ennél sokkal több munkát tudnék vállalni a kertben (a szociális élet hátrányára), illetve nem csak munkában, termésben is jó lenne kicsit többet teremteni. Nem álmodozom az éves zöldségszükségletünkről, de ha legalább a felét sikerülne megtermelni, annak nagyon örülnék. 

Összességében azért elégedett vagyok, mert az idei mindenképpen teszt-évnek indult. Semmiképp nem akartam túlvállalni magam, hogy csalódás legyen - nos, ez azt hiszem, sikerült. 

Ami részleges kudarcként értékelhető, az a gyümölcs felhasználása. A körtét ugyan összeszedtem pálinkának, de a sok utánaolvasás és művelődés után, végül nem kezdtünk bele, mert mire szép mennyiségű körte összejött volna, az eleje gyakorlatilag elrohadt - márpedig, minőségi párlatot csak jó minőségű gyümölcsből lehet készíteni. Erre jövőre visszatérünk. Na, nem mintha versenyre akarnánk vinni a pálinkát, de ha már adott a gyümölcs, valamit kezdeni is kellene vele. Befőttet meg nem teszek el, annak ellenére, hogy Lovasi szerint az "egyiktől fekete, a másiktól pedig rózsaszínű lesz az élet". 

A kudarc azért részleges, mert az almatermés viszont gyönyörű, szorgalmasan szedem az almát, amit darálás után le tudunk préseltetni. Ez a projekt folyamatban van, a szedett alma nem rothad. 

Ezen kívül szilvafánk van még, aki említésre méltó, de neki még érnie kell. Szilvás pitéről álmodozom vele kapcsolatban, meg talán lekvárról (ebben még nem vagyok biztos, hogy bele akarok  vágni). 

Nagyon sokat kell még tanulnom, ahhoz, hogy ez könnyebben menjen, főleg türelmet és kitartást. Az egyetlen, amit szerintem százszázalékosan teljesítettem a tervből, az az volt, hogy ha valami nem sikerül úgy, ahogy kellene, akkor intézzem el egy vállrándítással. Tudatosítottam magamban, hogy bizony, ez nem a Lidl, hogy bemegyek a légkondicionált üzlethelyiségbe, és leveszem a polcról a friss zöldséget. (Amivel egyébként nincs semmi gond!) Kertet ápolni, és gondozni nem könnyű feladat, de én ezt akartam, választottam, és lehetőségem van rá, hogy tegyem, ezért azt hiszem igazán megengedhetem magamnak azt is, hogy ha valami nem tankönyvi tökéletes, akkor azt lazán engedjem. Na, ennyit erről. Így is kilométeres lett ez a poszt. 

Rengeteg képem van, tényleg csak néhányat töltök fel.

Ekkora az egész kert - az a fura bokor a dézsában, az alábbi padlizsán

Nem tudom, hol éltem eddig, de sosem gondoltam, hogy a padlizsánnak ilyen szép virága van

*A madarak az etetőből elvetettek néhány szem napraforgómagot. Ezt például a muskátlisládába sikerült bedobniuk, ahonnan még időben átültettem - sajnos baleset érte. Viszont jövőre jó lenne néhányat megtartani télre a madárkáknak. Annyit úgysem tudok megtermelni, hogy egy egész télre elég legyen nekik... 

Almafa és kerekeskút

Gyümölcsös

17 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Ó, igen!! Meg cukkinit!! :D (a sor végtelenségig folytatható, imádjuk a zöldségeket :D)

      Törlés
  2. Aaa, ez a lejárt mag dolog nagyon idegesítő! Én most mimózát ültettem, de kezdek lemondani róla, hogy kikel belőle valami, csak arra tudok gondolni, hogy a maggal lehetett a baj. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bosszantó nagyon!
      Ladó elvileg tudta, hogy van ilyen, de amikor vetettem, nem volt itthon és bár közben csseteltünk, azt hitte, vettem új magokat.
      Állítólag ha jól vannak tárolva (légmentes, páramentes csomagolásban), akkor egy, maximum két évig maradnak csíraképesek - bár, ez is függ attól, hogy milyen fajta mag. Hát tanultam ebből is, innentől kezdve figyelem a magokon a dátumot. :P
      A mimózádnak drukkolok, hátha csak szégyellős. :)))

      Törlés
  3. Gyönyörű a kerted. :) Nálatok a talaj milyen? Mi egyszer próbálkoztunk meg a zöldségekkel (padlizsán, paprika, paradicsom, uborka, tök), de végül a nálunk honos tápanyagban gazdag fosóhomok miatt feladtuk a házi termesztést.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :)
      Nálunk a hegyen a talaj agyagos, abszolút nem alkalmas termesztésre. Viszont abban hiszünk - és ezt a tapasztalat alátámasztotta, hogy bármilyen terület 80 centi mulccsal tökéletes termőtalajjá válik.
      Mivel van egy darabka erdő a területünkhöz, onnan hoztunk fel falevelet a kezdéshez, illetve a levelek alatt összeállt, humuszos földet, ami az erdőkben annyira jellegzetes. A tetején a nyers fűnyesedéket folyamatosan utántöltöttük, mert a zöld nyesedék folyamatos tápanyag utánpótlást biztosít.
      A borsó és a tök szabadföldben úgy sikerült, hogy decemberben, amikor beköltöztünk, azonnal hordtunk a kertre 50 centi szénát (a padlásról), ami tavaszra elkezdett lebomlani, ezzel adva tápértéket az agyagnak. Végülis ez nem szerves trágya, mert nem állatok alól jött ki, valószínűleg azzal még jobbátehető lenne a föld.
      Sajnálom, hogy feladtátok, de megértem. A klasszikus magyar konyhakerti nevelgetés nem működne itt sem. Eleinte nagyon furcsa volt, hogy nem annyira szép és rendezett, mint a nagyszüleimé volt, de aztán hozzászoktattam magam ahhoz, hogy ezt ne is várjam el, mert ez egy teljesen más út, mint amin ők jártak. :)

      Törlés
  4. hű de szép tündér-kertetek van! <3 és a szőlő is kezd már szőlősödni! meg kerekeskút is!
    kezdetnek szerintem ezek tök jó eredmények! :) és ha már "csak" annyit el tudtok érni, hogy mondjuk egész nyárra/őszre saját magatokat látjátok el zöldséggel, gyümölccsel, az a mai világban már azért szép nyereség és eredmény; meg pláne büszkeség! :) a szilvafák -szerintem- idén megkergültek, mert itt a faluban is jártamban-keltemben rengeteg szilvát látok a fákon. szegény szomszédunknak is annyi termett, hogy eltörött a fájuk, hiába támasztották alá!

    a padlizsán nekünk idén későn jutott eszünkbe, de majd jövőre! (és mivel ennek a virágzását láttad, akkor tulajdonképpen majdnem láttad a krumpliét is ;) - ha már egyszer rokonok :))

    a cukkinivel csak óvatosan majd jövőre, mert hasonlóan hajlamos terjeszkedni, mint a tök. a sütőtökjeink például elindultak a szomszédba, de legalább mindig hoznak egy-egy újabb kis tököt!

    de nálunk most heti 2-3 cukkini biztosan van. úúú, és ami még nagyon finom, de valahogy keveset terem itt nálunk, az a spagettitök (vagy isten gyalulta tök). tök palántára teljesen felesleges költeni, szerintem kb ugyanannyiba kerül egy tasak mag, és sokkal több növényed lesz. :)

    jajjj! napraforgó! kedvencvirágok egyike! nálunk hasonlóan lett repce illetve lenvirág is. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Poppy, én nme is értem, miért nem blogolsz! :)

      A cukkinit, meg a tökféléket jövőre a kerttől távol ültetem el, had garázdálkodjanak kedvükre :D

      A madarak magvetési szzokásai lenyűgözőek! ;)

      Törlés
  5. bocsánat a litániáért! :D

    írtam én blogot. csak anno a volt férjem megtalálta (az elköltözésem és a válókereset beadása körüli időkben), és felhívta az anyámat, hogy ő tudja-e, hogy én a neten teregetem ki a szennyest?!? (not)
    akkor töröltem magam a fb-ról, az iwiwről (úristen de öreg vagyok!!! :D :D :D ) és a blog összes bejegyzését is visszatettem piszkozatba.

    pedig amúgy nagyon jó terápiás dolog volt, az sem érdekelt, ha a kutya se olvassa. mostanában más okokból, de újra gondolkozom rajta. :) <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bírom én a litániát, csak olvasnék tőled mást is. :))

      Nekem is volt hasonló - az exem tudott a blogomról, akit Ladó exe felhívott (wtf1), akinek elmondta az én exem, aztán olvasni kezdte a blogom (wtf2) és idézeteket küldött Ladónak emailben, a múltamból (wtf3). Akkor én is eltüntettem mindent, amihez köze volt a régi életemnek. Adtam magamnak egy teljesen új nevet, és nagyon vigyázok arra, hogy ki tudja meg a valós életemben, hogy blogolok. :D

      Csak ennyi: új név, álnevek, és véletlenül se említeni senki igazi kereszt/vezetéknevét. :D :D

      Törlés
    2. (jujj, most visszaolvastam a régebbi bejegyzéseimet, és olyan régi érzések/tapasztalatok/élmények jöttek elő, amiket részben már el is felejtettem... és újra akarom ezt! de Te leszel a felelős érte! :D :D :D )

      Törlés
    3. Vállalom a felelősséget! :P ;)

      Törlés
    4. Viszont a profilod nem nyilvános, így ha elkezdtél egy újat, azt egyelőre nem látom...

      Törlés
  6. A dézsás/vödrös termesztés nagyon jó alternatíva, ha alkalmatlan a talaj. Paprika, paradicsom, padlizsán, dinnye, uborka talajon termesztéséhez meg igazából oltott palánta kell, az oltás bonyolultnak tűnik, de nem az, és nagyon megéri.
    A magok csírázási képessége nagyon különböző lehet, tényleg figyelni kell, és van ami botrányosan lassan kel. Érdemes a legtöbbet 12 órára beáztatni. (Egyszer találkoztam olyan egzotikus virágmagokkal, amiket szénsavas narancsba kellett áztatni.)

    Mici

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon kíváncsi voltam a véleményedre, mert emlékszem, hogy te kertészetben dolgoztál.
      Az oltott palántának utánanézek, a nagypapám foglalkozott ilyesmivel gyerekkorban (azt hiszem, barackfára oltott mandulát), fogalmam sem volt, hogy ez esetleg működhet lágyszárúakkal is. Gondolom Ladó tudni fogja mi ez. :)
      Szénsavas narancsba? Azt hogy kell elképzelni? Szódában úszó narancsgerezd, vagy Fanta? :D

      Törlés
    2. Kérdezz bármikor, ha tudok segítek.
      Az oltás ezeknél a növényeknél azt jelenti, hogy két palántából csinálsz egyet. Ami alulra kerül, az az alany, ami felülre az a nemes. Kell egy oltókamra, és tádám, kész is a szuperellenálló, jól termő kis Frankenstein.
      Fanta volt! És talán Golgota virág.

      Mici

      Törlés
    3. Hú, utánanéztem ezeknek az oltásos dolgoknak, nagyon jó eredmények érhetőek el vele, de nekem kicsit olyan érzés, mintha megerőszakolnám a természetet. Ahogy írod is, kis Frankensteinek születnek. Nem győztem meg magam. Jó dolog ott, ahol muszáj jól teljesíteni, de azt hiszem, nálunk nem muszáj. :) Például dinnyével (azt néztem, ahogy tökre oltják) itt alapból nem próbálkoznék, mert se talaj, se elegendő napfény nem lenne neki.

      A golgotavirág gyönyörű!! De hogy pont Fantában!! Azta!! Azt hittem, vicces lesz, hogy arra tippelek, aztán dehogy. Durva, miket tud a természet! :)

      Törlés