2020. február 12., szerda

Az a mellkas

Amikor elkezdtem megint írni, nagyon nyugodt napok voltak, sokat voltam egyedül, végig tudtam rágni az érzéseimet és a gondolataimat. Nekem erre a fajta egyedüllétre szükségem van, így töltődöm, annak ellenére, hogy egyébként alapvetően nem vagyok introvertált személyiség. Vagy mégis? Olyan van, hogy az ember valameddig extrovertáltként élt, aztán egy reggel felkel, és onnantól már nem az?

Igazából mindegy is.

Van ez a kislány, akiről írtam, aki közvetlenül Ladó családtagja - ennél fogva az enyém is. Most itt elnevezem Evelinnek, hogy könnyebb legyen írni róla. Mielőtt kórházba került volna, nálunk töltötte a hétvégét, azóta pedig rettegésben él a fél család, hogy Evelin szervezete mikor adja fel. 

Az alapszituáció, hogy a szülők elváltak, anyának az évek alatt cserélődnek a pasik, apa frusztrált, Evelin pedig középső gyerek, aki most valamilyen titokzatos oknál fogva  - a kórházban töltött első 4 napján - 35 kg-ra fogyott.

Szervi problémák kizárva.

100 gyerekből 15 belehal az anorexiába,és ha ez nem is konkrétan az, mindenképpen evészavar - a legkisebb stresszre is, ha egyik nap 36,9, másnapra már 35,3ra csökken. 

2 és fél hete kórházban van, gyakorlatilag egy hete semmilyen kezelést nem kap, folyamatosan mackókat beleznek ki a szeme láttára, és háttal állhat csak mérlegre. Kritikán alulinak tartom, hogy egy lelkileg beteg 15 éves kislányt magyarországi közellátásban ilyen módon próbálnak "gyógyítani". Pszichológus, pszichiáter csak vállakat vonogat, én meg eljutottam odáig, hogy anorexiából gyógyuló, vagy felépült emberek blogjait böngészve elkezdtem lázasan olyan kórházakat keresni, ahol valódi segítséget kaphat.

Lássatok csodát, találtam egyet. A kétségbeesett apukának nem kellett kétszer mondani, ezek után pedig az is kiderült, hogy az egyik legjobb barátjának a gyerekkori játszópajtása az intézmény igazgatója.

A bökkenő az, hogy Evelin jogi képviselője az anyuka, akinek alá kellene írnia a papírt, ami kérelmezi, hogy Evelint felvegyék ebbe a remek kórházba. 

De anya meg apa kommunikációja az kb felér egy harmadik világháborús kínai nyelven írt, üzbégül felolvasott hadüzenettel.

Katasztrófa. 

Ebben az érzelmileg tehetetlen állapotban próbálom Evelin nővérében is tartani a lelket, aki a saját kis 16,5 évével felnőttnek érzi magát, mindenkit ki akar osztani, apát, anyát, hugit, miközben ő az utolsó, akit komolyan vesznek ebben a helyzetben. 

Miközben ezek a kamaszok folyamatos kontaktban állnak velem, Ladó egyre nagyobb neheztelésével kell szembesülnöm, aki folyamatosan emlékeztet rá, hogy igazából ez nem az én problémám.

Igaza van. 

És nincs igaza. 

Ha valakit megszeretsz, nem tudod azt mondani neki, hogy a problémáját tartsa magában. Főleg akkor nem, ha az illető még gyerek volt, amikor megszeretted.

Illusztrátor: vskafandre

14 megjegyzés:

  1. Anyunak és apunak ilyen helyzetben illene félretennie a nézeteltéréseit, és a gyerek érdekében minél előbb cselekedni, nehogy aztán bánkódás legyen a vége... És ja, szerintem a te gondod is, ha már a lányok olyan sokszor fordulnak hozzád, és Ladó is az életed része, tehát fura lenne csak úgy ölbe tett kézzel végignézni, mit csinálnak (és nem csinálnak).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na igen. De képtelenek erre, folyamatosan megy a mutogatás, hogy ki a hibás, és ezzel egyidőben minden, amit a másik tesz, az baromság. Nem tudom elképzelni sem, hogy valami hogyan mehet ennyire félre, és azt sem, hogy ha baj van, miért nem lehet minden más elé helyezni a baj megoldását. De hát kívülről könnyű okosnak lenni...
      Ladót is megértem, ő is tehetetlen, és ő is segítene, ha tudna, igazából engem akar védeni. Csak hát ez nem egészen ilyen egyszerű, ő férfiként egész más szerepben tud jelen lenni, mint én, nőként.

      Törlés
  2. :'(
    És ha a kislány kérné, hogy ő oda szeretne menni? Vagy amolyan fordított pszichológiaként apuka meggondolná magát, hogy mégsem olyan jó az a kórház? (bár arra meg jöhetne az, hogy akkor eddig minek erőltette....) A helyzetre való tekintettel sürgősséggel kérelmezni, hogy ezt most kivételesen apuka is aláírhassa? (bocsi, nem beledumálni akarok, csak ilyen hülye agyam van, hogy rögtön elkezd agyalni... :) )

    Tudom, hogy nincsen olyan, hogy minden anya szereti a gyerekét, de hát na...basszus. :(

    Talán Ladót is nyomasztja ez a helyzet, és ez részben sajnos rajtad csattan. :( Pedig ilyen szinten, ahogy leírtad, szerintem is a te dolgod is. <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Apuka kérelmezte ideiglenes intézkedéssel, hogy neki is lehessen aláírási joga, szóval elvileg ennek 1,max 2 héten belül át kellene futnia... (nyugodtan dumálj bele, ez egy nyitott blog ;))

      A kislány nem akar menni Bp-re, pedig ha kérné, anyuka szó nélkül aláírná szerintem. De nem kéri, mert nem akar menni. (Betegségére jellemző, az irreális félelmek...) A két szülő meg nem beszél egymással, szóval kb csodára várunk.

      Igen, Ladót határozottan frusztrálja a dolog, én elnézem neki, csak hát na... Azért na...

      Törlés
  3. Válaszok
    1. Nem. :) de nem is szeretném leírni, a lényeg az, hogy jó, hogy van pár ilyen intézmény az országban.

      Törlés
    2. Nem is kell leirni, a lenyeg, hogy nem Tunderhegy. Csak azert kerdeztem, mert ha az lett volna, nem javasoltam volna.
      Bizom benne, hogy minden jol alakul! ❤️ Edes kislany, vegyek eszre magukat es figyeljenek rad, ratok a szuleitek jobban!

      Törlés
  4. ezt nagyon elszoruló szívvel olvastam (és hitetlenkedve, hogy mennyire háttérbe szorulnak egy konkrétan veszélyben lévő kislány érdekei egyrészt a saját anyja, másrészt a kórház által...elképesztő, iszonyú dühítő és felkavaró). nagyon szorítok neki, nektek!!! ❤️

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos azt látom, hogy egyre több ilyen család van. :(

      Köszönöm a rágondolást!

      Törlés
  5. (Minden bejegyzés olvasásakor megfogalmazódik bennem egy komment, csak sosem alakul úgy, hogy ide is véssem. Most tömbösítve pótoltam.) Nagyon sajnálom ezt a lányt, szörnyű helyzetben van, és nagyon szomorú, hogy a szülei képtelenek együttműködni egymással, együtt keresni a megoldást, még akkor is, ha te találtál egy tök jó lehetőséget. Kár, hogy nem veszik észre, hogy csak a lányuknak tesznek keresztbe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindig örülök, minden hozzászólásodnak. Nem baj az sem, ha egyszerre érkezik az éves adag. ;)

      Nagyon sajnálom én is ezt a kis-nagylányt, nem tudom, lesz e lehetősége később egx normális életre. :(

      Törlés