2020. június 17., szerda

Könyvek

Mielőtt elkezdődött ez a forgás a fejemmel, Ági kommentjéről az jutott eszembe, írhatnék egy "hibalistát", hogy mik azok a dolgok, amiket látok magamon, amelyen fejlődnöm kellene. Elég sok van, próbálom szórakoztató formába önteni, hogy véletlenül se tűnjön önostorozásnak - inkább valami riport arról, hogy élesebb képet lássatok, ne csak mindig a tökélyben úszó életemet. 

De most bejött ez a szédülés és a humorérzékem is elhagyott picit. Sokat gondolkodom azon, hogy mennyire nem ismerem magam, még a természetemet is csak úgy-ahogy, de a testemet szinte semennyire: fogalmam sincs, mi zajlik odabenn, mi miért történik. Az evés-ivás, emésztés, menstruáció - ezek olyan alapvetőek, az ember képben van vele, és kész. De mi van tovább? Mit csinálnak a szerveim, a sejtjeim, mire fel ez a szédelgés? Mitől romlik el, ami eddig jól működött? Semmit sem tudok.
A szememmel valószínűleg nincs gond, a fogamra* tippelek, de most épp kihasználom, hogy egész jó napom van - takarítani is tudtam, ágyneműt is húztam, e-mailt is írtam - csupa olyasmi, amit már egy hete (vagy még több ideje) tologatok.

Tudjátok rólam, hogy festegetek, kertészkedem, Buksizom, írok, olvasok - nagyjából ezek teszik ki a mindennapokat a munkahelyem mellett. Ez a körbeforgás a koponyámban elvett tőlem minden örömöt, egyszerűen azon kívül, hogy váltogatom a fekvési pózokat és a fekvőhelyeket, nem nagyon tudok produktívan működni. Így lett, hogy egy hét alatt elolvastam három könyvet is, nagyjából az olvasás az ami elég jól megy, mégsem az van, hogy csak fekszem mint egy darab kaki. Erről a három könyvről fogok írni. Ha van kedvetek, írjátok meg, hogy miket olvastok, mert jövő héten nyit a könyvtár, és alig várom, hogy mehessek.

Az első, amit már több hónapja elkezdtem, az Jókai Mór: Szeretve mind a vérpadig című fantasztikusan romantikusdrámai regénye. Biztosan valami probléma van velem, de elképesztően szeretem, ahogy ír - és azért írom a bajt, mert nem találkoztam még a földön emberrel, aki annyira szeretné Jókait, ahogy én szeretem. Mindent szeretek benne, a szavakat, amiket használ, a bonyolult képeket, a latin-német-francia kifejezéseket, amiket először nem is értek (szerencsére minden könyve végén van egy kifejezés-tár), a történet vezetését, a szálak összekuszálását. Mindent. 
Itt egy részlet belőle:

Hát milyen jó íze van ezeknek a szavaknak? Annyira szép ez a magyar nyelv.

Mondjuk ez a regény ettől függetlenül teljesen kifacsart érzelmileg. A Rákóczi szabadságharc alatt játszódik, sok sok vér, meg egyéni tragédiák, de a legdurvább, hogy úgy rángatja az ember érzelmeit, mintha marionett bábuval játszana. Szörnyű. Ha bírjátok az ilyet olvassátok el, de jó érzésű, finom lelkeknek nem ajánlom, ez nem az a könyv, ami felemel. Ez az a könyv, ami összevissza tapossa az ember szívét-lelkét.
Szerencsére csak az első kötet van meg itthon, így tulajdonképpen nem is mondhatom, hogy elolvastam. Ez is egy olyan könyv, amit 50 forintért vettem meg a könyvtárban, mert kidobásra szánták, de nem is néztem meg, hogy mi, csak azt láttam, hogy Jókai - és akkor beindult a reflex. Nem valószínű, hogy el fogom olvasni a második kötetet (bár miközben ezt leírom, pontosan tudom, hogy az lesz az első dolgom a könyvtárban, hogy kivegyem), annyira borzasztó. 14 éves voltam, amikor a Sorstalanságot olvastam, és azóta is sok háborús, meg tragikus hangvételű könyv volt már a kezemben, de egyik sem volt olyan hatással rám, mint most ez.

Talán ezért is lehet, hogy a másik két könyvnek szinte nem volt semmi súlya. A Krumplihéjpite irodalmi társaságot még Eszticsillag ajánlotta karácsony előtt, amivel meg is leptem magamat karácsonyra, de egyszerűen akárhányszor nekiálltam, nem haladt semerre a sztori. Viszont, mivel zárva volt a könyvtár, nekem meg kellett valami, amit olvasok, összeszorítottam az agyvelőm és nekihasaltam.
Két nap alatt faltam be. Azért indult olyan nyögvenyelősen, mert levelezésekből áll össze a könyv, és eleinte nagyon nehezemre esett követni, hogy ki kinek ír, vagy ha már itt tartunk, milyen nemű, mert a nevekből nem volt egyértelmű, csak később, néhány utalásból derült ki, hogy a Sidney név nem egy nőt, hanem egy férfit takar. Könnyű kis olvasmány volt, azt sajnáltam, hogy mire belejöttem, megismertem és megkedveltem a szereplőket, addigra hirtelen vége lett. A II. világháború után játszódik, és egy olyan kis sziget életét mutatja be, ami a háború idején német megszállás alatt állt. Nem volt rossz, de nyilván Jókai tehet róla, hogy nem tudott olyan mélyen megérinteni. Erről jut eszembe, ha már második világháborús könyv, akkor azok közül a Könyvtolvajt ajánlom figyelmetekbe. Filmben gyenge, de könyvben nagyon nagyon jó.

A harmadik könyvet a Kölyök adta kölcsön, még tavaly nyáron, és hát teljes csalódás - pedig én szeretem a fantasztikus regényeket. Az időutazó felesége. Ez a könyv az első kettő után úgy tűnt, hogy semmi másról nem szól, mint hogy rengeteget dugnak benne, és szomorkodva agonizálnak azon, hogy az Időutazónak nem tudják az óragénjeit helyreállítani. Rettenetesen untam a szexjeleneteket - és kikérem magamnak, nem azért, mert fából vagyok, hanem egyszerűen szarul van megírva/fordítva. A fordítással több helyen is problémáim voltak, mintha nem egy ember fordította volna, szinte stílust váltott. Konkrétan egy dolog annyira megragadt bennem, hogy ezt így leírom, kövezzetek meg, ha rosszul gondolom. A főszereplő nő szülés után beközli, hogy "fáj a pinám". Öregem, ehhez tehetség kell, hogy ezt így leírd. Még ha így is van, egyszerűen nem lehetne helyette más szót használni? A pina annyira közönséges szó, ami pl. egy kurvánál rendben van, Stephen King is gyakran leírja, és mégsem szúrja az ember oldalát, de könyörgöm, egy anyánál, aki előtte hatszor elvetélt, és teljes boldogságban úszik a fájdalmai ellenére is, (illetve előzőleg majdnem szentségi magasságokba van emelve a jelleme) nem lehetne, hogy más szót, vagy kifejezést adjunk a szájába? Na, azért végigküszködtem, de a legvégén a drámai részek már meg sem hatottak, egyszerűen nekem ez a könyv nem tetszett.

Most Boris Vian - Tajtékos napokját vettem a kezembe. Egyszer olvastam a egy B.V. könyvet a Köpök a sírotokra - nagymívű borzalmat, azóta nem tudtam rászánni magamat, hogy bármi mást olvassak tőle. Pedig a Tajtékos napok már legalább 10 éve a birtokomban van, és akárhányszor költöztem, mindig jött velem. Talán azért nem került még eddig lomtalanításra, mert olyan személy ajánlotta, aki fontos volt régen. Reméljük róla csupa jót mondok majd, mert ez a bejegyzés, innen visszatekintve olyan, mintha egy morcos vénasszony írta volna.

Mit tesz egy kis tartós szédülés...

 *Azért gondolom, hogy a fogam az, mert van egy olyan fogam, ami nem az enyém. Vagyis csapolt, porcelán fog. Januárban lett alatta egy pukli, amivel elmentem fogorvoshoz, aki megröntgenezte, azt mondta, elhalt a csontom (??), majd hozzá tette, hogy kenegessem, végül utamra bocsátott. Februárban (vagy március elején már nem tudom) visszamentem hozzá, hogy szerintem van ott mellette egy lyukas fogam is, azt (nagy nehezen) betömte. Jött a vírus, a pukli maradt a fogam alatt - nem fájt, most sem fáj, de mintha nagyobb lenne. Kerestem egy másik fogorvost, ez most magán, marhasok pénzbe fog fájni, de hát botrány, hogy ennyire legyen képes egy TB-s fogorvos. Esténként kamillateát szürcsölgetek, hátha valami kis gyulladáscsökkentő hatása van - és lehet benne valami, mert ma kifejezetten jó napom van. Délután volt egy rosszabb órám, de még most is egész jó, pedig jó hosszú lett ez a poszt. 

22 megjegyzés:

  1. Bartis Attila: A vége (ha tehetném, mindenki kezébe odaadnám)

    jobbulást neked!!

    VálaszTörlés
  2. Én Mókai Jórtól a Rab Rábynak futottam egyszer neki, hogy na akkor én most művelődöm, de pár oldal után feladtam, szinte kínaiul volt - minden második szó ismeretlen. :D
    (Kidobás alatt ugye csak antikváriumba kerülést kell érteni? Mert most elképzeltem, milyen érzés lenne kidobni egy könyvet... bele a kukába...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Neked az Aranyembert vagy a Mégis mozog a föld-et ajánlanám tőle. A RAb Ráby ugyanolyan nehezen és érthetetlenül kezdődik, mint a Kőszívű ember fiai. Ha az első 100 oldalon átvergődted magad, utána már nagyon jó. :D

      Igen, gondolom nincs az a barbár ember, aki kidobna egy könyvet. (Na jó, elárulom, én kidobtam az anyám által ajándékba adott szent könyveket, amik bibliamagyarázatok, de azokért már Isten megbocsátott...)

      Törlés
    2. Mondjuk, ha megrémít ez a hosszúság, akkor Jókaitól A cigánybárót javaslom (már ha mindenáron ragaszkodunk hozzá), kisregény lévén itt hamarabb a tárgyra tér (és a sztori meg egészen biztosan ismerős lehet).
      Tessék, elég itt csak emlegetni a könyveit, de a mondatszerkesztésem ugyanolyan zavaros és körülményes :D

      Törlés
  3. Szintén nagy Jókai rajongóként mondom, hogy azért nekem pl egyáltalán nem mindegy, milyen lelkiállapotban olvasok tőle, és van, amikor egyáltalán nem passzol. Ettől függetlenül zseniális a nyelvezete, választékos, kifinomult, nagyon szeretem.
    A Könyvtolvaj évek óta (több mint 5 éve) sorakozik a polcomon, többször belekezdtem, de pár oldal után sosem folytattam.
    Nem szeretnék itt okoskodni, de a szédülést a füled is okozhatja, ez gyógytornával mérsékelhető és tünetmentesíthető (akár egy hirtelen rossz mozdulat is bezavarhatott az egyensúlyozó szervnek). Persze, nem akarom ezt jobban tudni nálad és az orvosodnál sem, teljesen jószándékkal írtam, hogy nekem mi ugrott be a szédülés kapcsán.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolom minden könyvnél számít, hogy milyen lelkiállapotban vagy.

      Kár, hogy nem tudod folytatni a Könyvtolvajt. Fura, és ellentmondásos, de a kedvenc karakterem a Halál benne. Annyira szépen ábrázolja, pont egy olyan időben, amikor annyira sok dolga volt.

      Fogok gyógytornászni, ha nem oldódik meg a problémám attól, amit tippelek. :) És nem kell magyarázkodnod sem, tudom, hogy jó szándékból írod.
      Először nekem is a fülem volt a tippem, meg a szemem a másik, amit Róka is írt, de aztán, hogy teljesen leszedtem az online térben mozgást, meg elkezdtem figyelni, hogy mennyire látok, azt levettem a listáról.
      A fülem sanszosabb lenne, hiszen van egy ex-beszakadt dobhártyám, ami ugye már begyógyult - ő lesz a másik, ha a fogamtól nem javulnak a dolgok. A Legokosabb Ismerősöm szerint a fog olyan mértékű stresszt idéz elő a szervezetben, hogy attól simán lehet - nagyon jó lenne, ha igaza lenne.

      Törlés
    2. Szerintem el fog még jönni az én időm is a Könyvtolvajjal.
      A magyarázkodást is meg tudom magyarázni. Olyan érzékeny az emberi lélek, én meg sokszor nem tudok csöndben maradni és gyakran belekotyogok témákba, amikhez semmi közöm.
      Nem mindenki feltételez az arctalan, való életben nem is ismert kommentelőről, bloggerről szeretetteljes közeledést. Magam is belefutottam már hasonló helyzetbe és olvastam, végignéztem egypárat.

      Törlés
    3. Kotyogj csak bele!

      Értem a tartózkodásod, a magyarázatod is, de gondolod, hogy ha nem lenne hozzá köze itt bárkinek aki hozzászól, nyilvános blogot írnék? Aki nyilvános blogot nyit, számoljon vele, hogy kap kéretlen véleményeket - az internet legsötétebb bugyrai sem olyan sötétek, mint egy-egy troll gonoszul odabökött kommentje (ugyanakkor erős pszichés szűrő, hogy moderálva vannak a hozzászólások - nem is jön ide egyse. :D). Ha ez segít, akkor ezennel biztosítalak arról, hogy sem most, sem a jövőben nem fogok rosszindulatot feltételetni a kommentjeidben. ;)

      Törlés
    4. Köszönöm <3
      Na, akkor ebben egyezik a véleményünk. :)

      Törlés
  4. Én a Könyvtolvajt filmen láttam, és bár tényleg nem volt egy akciódús film, utána egy órán át sírtam az emberi gonoszságon. Rám valahogy intenzíven hatott a második fele, bár lehet, csak túlpörgettem az agyam...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja, én azt a filmet csak a könyv után láttam, és így abszolút nem érintett meg - főleg, hogy kiakadtam rajta, hogy A Halál nevű karakter nem kapott csak pár narrátori szót. Neked nagyon ajánlom, az azon való sírás nekem abszolút lélektisztító volt, és emlékszem, akkor nagyon bennem volt, hogy nekem jobb embernek kell lennem. Valahogy utána sokkal kedvesebb tudtam lennni azokkal is, akiket alapból nem kedveltem - arra gondolva, hogy azért mégiscsak igen jó, hogy nem élünk háborúban (vagy legalábbis nem egy olyanban, mint amilyen az volt).

      Törlés
  5. fredrick backman : a nagymamám azt üzeni, bocs és jodie picoult bármelyik könyve

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, Backman, a legnagyobb kedvencem, vele vagyok úgy, hogy tőle jöhet bármi. Ami fellelhető a könyvtárban, már mind elolvastam, a Nagymamámat meg kell vennem. De tudom, hogy megéri, tőle alapból gyűjteménnyel kell rendelkezni, olyan jól ír!

      Jodie-t viszont nem ismerem, feltettem a listámra, köszönöm! :)

      Törlés
  6. Az elvarázsolt lélek, Romain Rolland
    Erősen szerettem. Néha újraolvastam.

    VálaszTörlés
  7. Szia. Remélem minél hamarabb múlik ez frányaság, mert szerintem a migrénes fejfájáson kívül az egyik talán legborzasztóbb dolog a szédülés, legalábbis számomra. Nem tudom milyen vizsgálatok voltak, lesznek, de ha ez egy ideje tart már, a gyógyszert érdemes megfontolni. Illetve van egy, a BPPV-re vonatkozó fejgyakorlat is, ami akkor nagyon rossz amikor végzed, de utána javít. Nem akarok erőszakos lenni, olvass utána ha lesz erőd. Sajnos tapasztalat alapján írok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Nem vagy erőszakos, tök jó, hogy leír
      Most úgy néz ki, a három napja tartó kamillatea kúra nagyon sokat segített, reggel szédültem picit, most a munkahelyemen vagyok, és semmi. Meglátjuk, annyira régóta nem áll fenn, hogy aggódjak miatta, semmilyen vizsgálatom nem volt még, majd ma megyek dokihoz. Beszámolok majd, hogy mi a helyzet. :)

      Törlés
  8. szia, Jodie Picoult könyveit én is imádom, majdnem mind megvan.
    Aranyecset - Munkácsy élete, te jó ég, kamaszként totál szerelmes voltam a festőbe...
    Gyógyulj!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Munkácsy nekem is titkos szerelmem volt, ideje újraolvasni az Aranyecsetet - imádtam én s! :) Mondjuk nagyon szeretem a festőkről szóló könyveket, pl Vermeer kettős életét többször is elolvastam - bár ott pont nem a karakterek jelleme, hanem a festék készítésének leírásai tetszettek annyira.

      Jodie listás, most már duplán! ;)

      Igyekszem!

      Törlés
  9. Szeretem Jokait.

    John Williams - Stoner, Augustus Butcher's Crossing.

    Khaled Hosseini - Papirsarkanyok, Es a hegyek visszangozzak.

    Arundhati Roy - Az Apro Dolgok Istene.

    Kazuo Ishiguro - Napok romjai. (Neki van sok szar is, peldaul a Ne engedj el... - t nem erdemes.)

    Sienkiewicz - Quo vadis?

    Margaret Atwood - Alias Grace.

    VálaszTörlés