2020. december 10., csütörtök

Áramkimaradás

A múltkori hóeséskor is volt néhány óra, amikor nem volt áram. A szomszédok is mondták, hogy ez gyakran előfordul, mindig legyen itthon gyertya - hát rajtunk nem múlik, amúgy is szeretem, ha ég mécses a tartóban. 

Hétfőn még szekérprojekteztünk (amiről majd szeretnék írni, nem tudom, hogy sikerül-e), kedden azon nevetgéltünk Ladóval, hogy 12 mm esőt ír szerdára, de öt fokot, amit ha kettő fokkal felül kalibrál, akkor bizony marha sok hóra lehet számítani. Ennek a nevetgélésnek az lett a vége, hogy szerdán hajnalban zuhogott az eső, majd úgy délelőtt tíz körül havazásra váltott. Vártam csomagot, ami nehezen érkezett meg, de a futár mikor hívott mondta, hogy nem fog tudni feljönni a hegyre. Bedobtam a Buksit a kisautóba és úgy terveztem, hogy lent hagyom az autót, sétálunk egyet a kutyussal a hóesésben, hátha mára eldurvul a helyzet hóügyileg.

Hát eldurvult.

Este még csak tíz centi esett - tébláboltam benne mezítláb, játszottunk a jószággal, nagyon jó kedvünk volt. Viszonylag meleg volt, ezért teniszlabda méretű hópelyhek estek, folyamatosan olvadt a puha friss hó, teljes extázisba kerültünk. Ladó azért eléggé hiányzott a mókából, igazságtalan, hogy mindig kimarad a jóból, nagyon remélm, hogy lesz még idén ilyen havunk. Mire estére bebújtunk Buksival a kemence melegébe, alaposan kifulladtunk. És akkor egyszer csak elment az áram. A telefonom pedig 27%-on volt, tekintve, hogy gyakorlatilag egész délután fotóztam a havat, meg küldözgettem Ladónak, a Kölyöknek, meg az online iskolától megcsömörlött kamasz unokahugiknak. Vártam kicsit, vártam sokat, nem lett áram, így aztán gyertyafénynél olvastam még elalvásig. Akkor vettem észre, hogy nemhogy áram nincs, de hálózat sem. Nulla. 

Minden horror film így kezdődik. Valahogy még ettől sem jött elő belőlem a félsz. Azzal, hogy elérhetetlenné váltam és elérhetetlenné vált mindenki más, valami megfogalmazhatatlan szabadság zuhant rám. Olyan lelkiállapotba kerültem, hogy végül alig aludtam valamit, csak a hóra meg a tájra tudtam gondolni, hogy mennyire gyönyörű ez az egész. Reggel ötkor lefőztem a kávét, és toporogtam az ablaknál, hogy világosodjon már, szeretnék kimenni. Hat óra után derengeni kezdett, így előkotortam a sínadrágom, aztán huss, ki az udvarra. És akkor felfogtam, amit az ablakból nem - hogy az esti nyomaink teljesen eltűntek, húsz centiméteres hótakaró van, a szőlőlugasnak leszakadt az egyik tartórúdja, amin a madáretető van. 

Persze mondanom sem kell, ha addig nem lettem volna teljesen besózva, akkor ettől még inkább bezsongtam. Leakasztottam az etetőt, kiléptem a lugas alól, hallottam, hogy valami mocorog a hátam mögött, amikor visszafordultam egy huppanással leomlott az egész szőlőlugas a hó súlya alatt. Annyira örültem a hónak, meg a gyönyörű tejszínhabos tájnak, hogy még a lugast sem tudtam sajnálni  - majd megcsináljuk tavasszal, amikor amúgy is metszeni kell a szőlőt. Áthelyeztem a madáretetőt egy biztonságosabbnak tűnő helyre, aztán néztem, ahogy a madárkák értetlenül toporognak a leszakadt lugason. Buksi jelezte, hogy menne tovább, induljunk, így otthagytuk őket. Néhány lépés után eszelősen rohantam a seprűért. A rózsalonc, a magnólia, a ciprusok, roskadoztak a hó súlya alatt. Ahogy utat törtem magamnak a pajtáig, hallottam, ahogy az erdőben recsegve törik ketté egy fa. Majd még egy. És onnantól kezdve csak azt hallgattam, hogyan adják meg magukat a fák a hónak. 

Nem tudom, mennyi ideig seprűztem a fáinkat, az egyiket, mintha újraélesztést gyakorolnék, ütemesen rázni kezdtem, szegény majdnem teljesen elfeküdt. Ladóval komoly vitáink voltak ezekről a fákról, szerinte ki kellene vágni, mert zavarják a panorámát, én viszont rajongva szeretem őket, számomra különleges örökzöldek, többféle, mégis sorban ők egy család, nem szabad kivágni egyiket sem. Végül Ladóval döntetlenben egyeztünk ki, felvág néhány ágat, hogy ki lehessen látni a lombok alatt. Erre most jön húsz centi hó, és kiirtja itt a fáimat! Hát egy frászt!

Mondjuk rengeteget röhögtem közben magamon, mert a seprű eléggé kis eszköznek bizonyult ezekhez a fákhoz. Hólapátot érthetetlen módon - nem tartottunk itthon (eddig), ha valaki kívülről nézte volna a jelenetet annyit látott volna, hogy egy szürke síkabátos pufi valami seprűt hajigál a fákra. A seprű néha fennakadt, ilyenkor hangosan méltatlankodtam, de közben meg nagyon nevettem magamon. Végül az idő kényszerített, hogy hagyjam abba a tevékenységet, menjek le szépen a hegyről és civilizált formát öltve próbáljak meg az irodában dolgozni. Nehezen, de lemásztam. Ekkor merült le teljesen a telefonom. Pedig a falu fölé kiérve kitárult a mesekönyv, gyönyörű panoráma volt, reméltem, hogy hazafelé is marad még ebből valami. 

Miután kivakartam az autót is a hó alól, a kocsiban átvedlettem a sícuccomat civilre, szentül megfogadtam, hogy hazafelé beszerzek egy hólapátot - kerül amibe kerül. Csak a falu főutcájára kiérve láttam meg, hogy miért nincsen áram előző este óta és valóságos csodának gondoltam, ha a mai napon még ebből lesz valami. A hegyen a vezetékekből semmit sem láttam, nálunk egyben voltak, de a faluban, a hó súlya alatt gyakorlatilag végig le volt szakadva, helyenként a fák is besegítettek egy-egy letört ággal. Szürreális látvány volt az egész. Az autóban elindítottam az egyetlen használható lemezt, aztán a munkahelyemig vinnyogtam a dallamot a zenekarral.

Ott feltöltöttem a telefonom - sőt, vittem egy pót-telefont is, hazafelé pedig vettem hólapátot, szép kéket. Nyomtam egy hólapát-szelfit Ladónak, aztán amikor gyalogoltam felfelé a hegyre, eléggé elbizonytalanodtam, hogy kell-e nekünk ez a szar vacak, vagy csak úgy, hagyjam ott az út szélén, cipelje akinek két anyja van. Végül nem maradt ott.

A falu felett jobbra

... és balra

Korgó gyomorral értem haza, de megint elöntött az adrenalin - vagy a fene tudja mi, kiengedtem a Buksit, felmásztam a padlásra és lehoztam a fent porosodó ezeréves szánkót. Szerintem Buksit az előző gazdái járatták kutyaiskolába, mert gyakorlatilag kérés nélkül felült rá. Én annyira nevettem rajta, hogy csak második körben sikerült lefényképeznem a mutatványát. Úgy szeretem ezt a kutyát! 

Végül nem csúsztunk le a telek aljára, mert alaposan átgondoltam, hogy ha lecsúszunk, ezt a rettenet méretű szánkót fel is kellene húzni, arra meg nem igazán éreztem energiát magamban, ezért némi bohóckodás után betettem szépen a szekéralkatrészek mellé. Aztán begyújtottam a kemencét és a kályhát, tanakodtam egy sort, hogy kellene főzni holnapra ebédet, de végül a nemjózan eszem győzött, visszavettem a sínadrágot, és megint barangoltunk egyet. Ezúttal megnéztük az autóutat is - gyalog egy sokkal rövidebb erdei-mezei úton tudok lejutni. Autóval kétféle úton is el lehet jönni hozzánk. Az egyikre két fa is rádőlt, a másikon pedig a hegy összes olvadó hava áramlott lefelé, viszont a szomszédokhoz eljutva már láttam, hogy járt a hegyen hótoló. Buksival megnéztük a behavazott házakat, laknak itt néhányan, akiknek ez az állandó lakhelyük, de van itt ház szép számmal olyan is, amiket csak nyaralóként tartanak fenn. Addig csatangoltunk, hogy mire hazaértünk, teljesen besötétedett és amikor megláttam a házunkat, az első gondolatom az volt, hogy valami nagy baj lehet, felgyújtottam a házat, vagy ilyesmi, mert világít a konyhaablak. Aztán rájöttem, hogy csak az áram jött vissza, aminek őszintén örültem, mert azért jobban szeretek meleg vízben zuhanyozni. ... és azt se felejtsük el, hogy így meg tudtam írni ezt a marhahosszú posztot is.

Napnyugta a hegyen

30 megjegyzés:

  1. Gyönyörű! Oda akarok költözni :D

    VálaszTörlés
  2. Adél nagyon jó kis bejegyzésed volt ez megint, a fotók pedig csodásak. Ez az utolsó fotó a házatok? Képeslapnak beillő fotó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :)
      Az utolsó kép egy magára hagyott hegyi ház, azért fotóztam le, mert a naplementében kékesrózsaszín árnyalatú volt a hó. Ritkán látom ezt a színt - sajnos a fotó sem adja annyira vissza, bármennyire is próbálkoztam. :)

      Törlés
  3. Csodálatos! Jo hangulata van ennek a posztnak, én is szeretnèk ilyen havat. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én karácsonyra csak havat kívánok minden hóimádónak! :P

      Törlés
  4. Én is, én is!! Akkor ahogy értem, kell a mókához egy szürke síruha, egy szánkó és egy kék hókaparó.. amúgy bele is illik a kapszulámba :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A hólapát opcionális, csak a baj van vele. :D :D

      Törlés
  5. Nagyon vagány csaj vagy!!!
    Csodálatos az összes fotó, én is akartam írni, hogy a legutolsóból akár képeslapot lehetne készíteni. Na és Buksikutya imádnivaló!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :))) Köszi!

      Az utolsó kép olyan, hogy ha képeslapon látom azt hiszem róla, hogy túlzás, nincs is ilyen, hogy a téli égbolton végigfolyik a narancsrózsaszín napfény - ezért egészen addig néztem, amíg teljesen ránksötétedett. :)

      Buksival meg abszolút elfogult vagyok, de azt hiszem, érthető, hogy miért. :)

      Törlés
  6. Ó, totál átjárt az a játékos, nagyhavas tél feeling, amíg ezt a bejegyzést olvastam. Csuda egy helyen laksz! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha átment a hangulat - ez volt a célom. ;)

      Törlés
  7. Annyira gyönyörű!! Nálunk már évek óta nem volt normális, megmaradó hó. Tényleg olyan jó a harmonikus életetekről olvasnni.
    Amúgy hogy viseled, amikor Ladó nincsen ott sokáig? Nem rossz? Mennyi időket van távol?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valószínűleg itt sem fog sokáig megmaradni, folyamatosan olvad, úgyhogy még élvezzük, amíg lehet. :)

      Köszönöm a kérdést, nem szoktam írni róla, mert alapvetően nagyon jól viselem. Hétfőn megy el itthonról, pénteken délután, vagy csütörtökön este jön haza, általában váltott hetek vannak, tehát, ha egyik héten péntek volt, akkor utána csütörtök. Szándékosan nem írtam eddig a magányról, mert nem érzek olyan magányt, ami nyomasztó lenne. Az emberek többsége úgy gondolja, hogy azért ez egy megterhelő magányos dolog lehet, itt az erdő közepén "elásva" lenni, ilyen fiatalon, de az az igazság, hogy nagyon jól kijövök magammal (ami egyébként megjegyzem, nem volt mindig így :)). Elég sok a ház körüli teendő, illetve, ha nem akarok az elvégzendő feladatokkal nyunnyogni, akkor egyszerűen csavargok egyet az erdőben, festek, gitározom, olvasok, gyógynövényekkel molyolok, vagy akár blogot írok. Röviden: elfoglalom magam csupa olyan dologgal, amit élvezettel tölt el, lekapcsol/feltölt.
      Ugyanakkor gyakran csetelünk/hangüzenetezünk online napközben, jönnek-mennek a fotók, én innen, ő onnan, esténként videócsetelünk és hát az a helyzet, hogy hihetetlenül gyorsan telnek így a hetek.
      A fizikai része (mondjuk csak ki, a szex - de nyilván ide tartozik az ölelés és a puszi is :D) az mondjuk már más téma, nyilván, ami elmarad, azt sose lehet bepótolni, akármennyire igyekszünk hétvégén. Vérmérséklettől, holdállástól, periódustól függően vannak könnyebb és nehezebb időszakok. Nehezebb időszaknak számít, ha a hétvégén vendégeink vannak (akik itt is alszanak), és nem jut annyi idő egymásra, mint amennyit igényelnénk. Ilyenkor vagy kivárjuk a következő hétvégét, amikor aztán senkit se akarunk látni, vagy ha már nagyon elegünk van, szabira, vagy táppénzre megyünk. :)))
      Szerintem mindketten megtaláltuk a szerepünket a kapcsolatunkban, nagyon ritkán csörtézünk, mert azt az időt, amit sikerül együtt tölteni, hálásan fogadjuk, és mindketten igyekszünk a lehető legtöbbet beleadi. Mondjuk itt is fontosnak tartom megjegyezni, hogy ez sem volt mindig így és nincs rá garancia, hogy így marad, de azért nem tennék panaszt, ha így lenne. :)

      Törlés
    2. Köszi, hogy megosztottad velem.
      Azért is érdekelt, mert mi is kicsit hasonlóan élünk, sokféle ok miatt, amiben az egyik ok a munka, a másik okok a gyerekeim, akik nem a közös gyerekeink (meg még van pár ok). És hát sokan mondják, hogy ez így tarthatatlan lesz, de egyelőre nekünk tarthatónak tűnik. :) Mi is minden nap üzengetünk, meg fényképezgetünk, és minden este, amikor a gyerekeim már alszanak hosszan beszélgetünk. Én a kételkedőknek azt szoktam mondani, hogy sok együtt élő házas ember nem beszélget annyit, mint mi. :) Örülök, hogy másoknak is működik. Nekem is nagyon tud hiányozni, főleg akkor amikor valami nehézség van, viszont az együtt töltött idő meg mindig kicsit olyan, mint a karácsony. Nekem leginkább este hozzábújva elaludni hiányzik.

      Törlés
    3. Mindig vannak károgók, akik kételkednek abban, ha valakinek jól megy valami. Hogy ennyire megtaláltam a helyem, most jövök rá, mennyi ilyen ember van körülöttem, akik nem tudnak együtt örülni velem - és ezért pl. nagyon hálás vagyok nektek, akik itt olvastok, meg hozzászóltok, hogy érdekes módon, kvázi idegenként mennyire tudjátok értékelni amit megosztok. Ezért is nagyszerű a blog, mint közösség. :)
      Visszatérve, a témára, nekünk valószínűleg azért könnyebb, mert nincsenek velünk élő gyerekek - noha Somáért azért jócskán küzdöttünk. De hát kinek kell a háború, amikor békére vágyunk mindannyian?
      Nagyon pontosan írod le, hogy valószínűleg nagyon sok kapcsolat van, ahol minden nap találkoznak, mégis inkább egymás _mellett_ élnek a párok, mint együtt, és valahol ez a távolság tényleg előhozzza azt, hogy amikor sikerül együtt lenni, akkor az tényleg az együttlétről szóljon, ne a tv menjen a háttérben "csak, hogy szóljon valami".
      Ahh, az esti elalvás vicces dolog, nekem a hétfő fura, hogy hirtelen egyedül vagyok, aztán meg a péntek (tehát ma), hogy nem vagyok egyedül, és szuszmog. :D Szóval én ebből a szempontból olyan vagyok, hogy csak az átállás nehéz, nehezen alszom el hétfőn és péntelen. :D. (Egyébként most is alszik már, nagyon kemény hete volt, építőiparban dolgozik, egész héten kint voltak, hol -5 fokban, hol +5-ben. Azért rajta vagyunk, hogy majd váltani fog, de még néhány évet sajnos muszáj lehúznia így.
      Na, de akárhogy is vannak a dolgok, akármit is mondanak mások, nem vagytok egyedül a világon, akik így éltek, így döntöttetek, tehát nem kell foglalkozni mások véleményével. (Ideillik a klisé, hogy mindenki sepregessen a maga portáján :P) Kitartást Nektek, igazából az a fontos, hogy nektek jó legyen! :)

      Törlés
  8. Adél, azonnal vegyél fel papucsot, meg fogsz fázni! :)

    Gyönyörű poszt, csodaszép fotók!

    Sok ilyen pozitív posztot minden blogolvasónak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igenis szupermami! ;) De... gondolod, hogy elég a papucs? :D

      ❤️

      Törlés
  9. Én nagyon szeretem a te havadat :D, innen nézve (meg Buksi egy igazi jófej!) Na jó, a friss hó az őrületesen jó, tényleg, de utána azért nem semmi móka a sarazás :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Majd arról is lövök pár nem-képeslap-kompatibilis fotót, csak, hogy a realitás talaján maradjunk. :P :D

      Törlés
  10. Gyönyörű ez a táj. Megkérdezhetem, hogy az ország melyik részén élsz, hol van most ilyen szép hó? A kutyus nagyon jó fejnek tűnik, ahogy ül a szánkón. Mi a német juhászunkkal meg a yorkinkkal úgy szánkóztunk, hogy hám volt rajtuk, és felfelé segítettek húzni a szánkót. Persze figyeltünk, hogy ne erőlködjenek, de nagyon élvezték, a kis yorki sem akart kimaradni belőle :).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Duplakutyás szánkózás - azért az nagyon menő! :D
      Nyugatmagyarországon élünk, de a tőlünk 5 km-re már nem esett csak eső. :)))

      Törlés
  11. Akkor szerencsétek volt, mert nagyon szép ez a havas táj. Ez nekem egyébként olyan fura, hogy ennyire változékony az időjárás, ha a 60 km-re lévő telkemre elindulok, bújni kell a netet, mert ha itt esik, ott süthet a nap, és fordítva.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, egyébként nem nagyon lehet kiszánítani, hogyan induljon az ember. Mondjuk 2020 nem az elindulások éve volt, de néha tényleg olyan érzése van az embernek, mintha folyamatosan április lenne.

      Törlés
    2. Annyira szeretem, ahogy írsz. Boldogság olvasni is.

      Törlés
  12. Olyan klasszul írsz... az ember egyből odaképzeli magát ebbe a szinte háborítatlan természetbe, ebbe a mesevilágba.-)♥ Az meg külön jó, hogy Buksi mindig kapható a mókázásra.♥♥
    Van még havatok?-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, nagyon jól esik, amikor írtok! :) <3

      Még nem olvadt el teljesen, de folyamatosan olvad. Nagyon csúszik, ezért minden séta után izomlázunk van. :D

      Törlés
  13. Ó, Adél, én most erre a posztra csak annyit írok, hogy köszönöm. :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Anna! Nem tudom, mi történik most veled, de remélem, hamarosan jobban leszel, hiányoznak a poaztjaid! <3

      Törlés