2017. október 19., csütörtök

Soma

Régen írtam már a Ladó-gyerekekről, oka is van, de már nagyon kikívánkozik.

A gyékényesi közös nyaralás után volt egy nagyon csúnya húzásuk. Úton voltunk hazafelé, fáradtak voltunk mindanyian, és a nagyobbik fiú hazudott valamiről, amiről nem kellett volna. Annyira nyilvánvaló, anyától jött hazugság volt, hogy először az apjuknak, másodjára pedig nekem durrant el az agyam.

Igazából nem volt semmi extra, leszidtuk mindketten mindkettőt, elmagyarázva nekik újra (és újra), hogy az anyjuknál hazudozhatnak az anyjuk szabályai szerint, de a mi családunkban nem, mi ezt elfogadhatatlannak tartjuk.

És képzeljétek el, a kicsi szívem csücske, Soma, felvette telefonnal, ahogy leszidjuk őket, majd otthon anyának lejátszotta, hogy mi milyen szarfejek vagyunk. Mindezt két hét gondtalan nyaralás, szörföstábor és wakeboardozás után.

Ladó ezek után leült a két fiúval, és elmondta nekik, hogy ezentúl nem kötelező hozzá eljönni, nyugodtan felnőhetnek apa nélkül, illetve hetente változó apukával is, de ez már az ő döntésük, ha 10 és 13 évesen annyira felnőttnek érzik magukat egy ilyen döntéshez.

És az történt, hogy azóta mindkét fiú megjelenik a kéthetente kijelölt apás hétvégén. A balhé utáni első alkalommal annyira szégyellték magukat előttem, hogy az első szemkontaktust fél nap után sikerült összehoznom a kisebbikkel, a nagyobbikkal pedig csak másnap. Hab a tortán, hogy ha nem viselkednek rendesen elhangzik egy mondat, amit néma csend és engedelmesség követ. Ez a mondat így hangzik: "Ha nem tetszik, hívd fel anyádat, hogy jöjjön el érted."

Fogalmunk sincs, mi történhetett, kinek mutathatták meg a felvételt, aki esetleg igazat adott nekünk, vagy egyáltalán, mi változott, de az bizonyos, hogy a két sátánfajzatnak eltűntek a szarvai. Lassan elkezdhetem fényezni a glóriát nekik.

Viszont elvesztettem valamit, amit nem kárpótol semmilyen szófogadás: Soma iránti bizalmamat. Látom rajta, hogy őt ez bántja, igyekszik körbeudvarolni, szivecskét hajtogat nekem papírból, bújik is hozzám, hagyom is neki, de nem tud igazából kiengesztelni.

Augusztus eleje óta most volt először, hogy megint bekéretőzött aludni közénk, aztán át is ölelt félálomban, nekem meg csak dörömbölt a mellkasom, hogy ez nem az én gyerekem, és ez a gyerek elárult engem.

Mondjátok, hogy idővel megbocsátok majd neki. 

Mondjátok azt is, hogy nem tehet semmiről, ő csak egy gyerek.

De mikortól lesz egy gyerek felelősségrevonható a tetteiért? És vajon én mennyire vagyok infantilis, hogy nem tudok neki megbocsátani?

Azt kihagytam, hogy az anyjuk persze sírva hívta fel Ladót, hogy "hogy engedheted meg a barátnődnek, hogy így beszéljen a gyerekeimmel... a gyerekeINKkel???" Ladó tízpontos férfias válasza pedig az volt erre, hogy "Adél felnőtt ember, azt mond, amit akar. Főleg, ha még igaza is van." ... nem is értem, hogyan gondolhatta szegény nő, hogy ebben a "családban" nekem kuss a nevem, vagy mit várt ettől a drámai kérdéstől, hogy majd Ladó rádöbben, hogy tényleg, hogy tehettem ilyet, és ad egy sallert, vagy mi...?

10 megjegyzés:

  1. Ez elég durva azért, nem csodálom, hogy megrázott. Szerintem helyre fog állni a bizalmad a gyerekben, mert a nők így vannak összerakva, de el tudom képzelni, hogy maradjon benned tüske az eset után. Ja, és 10 meg 13 évesen már nem olyan kicsik, hogy ne tudták volna felmérni, mit csinálnak, és arra ti hogyan fogtok reagálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is azt gondolom, hogy ennyi idősen tudnia kell, hogy amit csinál helyes-e, vagy sem.
      Másrészt, főleg amiatt akadtam ki rájuk, hogy az ember alig hiszi, hogy jót tegyen velük, mindig a kedvenc kajáikat ehetik nálunk, mindig válogathatnak a boltban, hogy mit kérnek, mindig csinálunk valami programot, amit szeretnek és általában véve mindig az van, amit ők akarnak, és ennek ellenére képesek hazudozni, meg ilyet csinálni. Nem vagyok az anyjuk, de a lehető legjobb formámat hozom náluk, nem próbálom nevelni őket, ha valami nem tetszik, megbeszélem négyszemközt az apjukkal, tényleg, a legtöbb hasonló helyzetű gyereknek főnyeremény lennék más "mostohához" képest, nem tudom, mégis egy ilyen helyzetből mit kellene kihoznom... :S

      Törlés
    2. Szerintem nem kell ennél többet kihoznod belőle. Csak azért, mert nem vagy az édesanyjuk, neked nem kell csendben ülnöd, amíg ők ott vannak, nehogy az édesanyjuk megharagudjon. Ha valami nem tetszik, nyugodtan szólhatsz, illetve szerintem az a megoldás is jó, hogy szólsz az apjuknak, hogy ez nem tetszik, és ő beszélget velük.

      Törlés
    3. Persze, ha valami egymásra veszelyeset művelnek, nem várom meg az apjukat, rájuk szólok én is. De van amit nem tudok megszokni: a birkózásukat. Elvileg ez fiúknál normális, de a kicsi fizikálisan sokkal kisebb, mint a nagy, és nem bírom, amikor ölik egymást. (Csak a méretek miatt: Soma akkora, mint a hat éves kislány unokatestvére, Berci meg apja-magas, és dagi.)
      Másfelől Ladóval ez nagyon jól működik köztünk, hogy nem hozunk döntést a másik nélkül, így nem tudnak kijátszani. Pl, ha valamelyik megkérdezi, hogy szabad e ezt vagy azt, én (ha nem tetszik, amit kér) elküldöm az apjához. Az apja meg visszakérdez, hogy "Adél mit mondott?" :D
      Nagyon fontosnak tartom, hogy lássák közöttünk az összetartást, mert eddig ez teljesen kimaradt az életükből.

      Törlés
    4. Hehe, az egymás elleni kijátszást egyszer próbáltam meg, még alsóban :) "Anyu, lehet?" "Nem." Pár perc múlva, másik helyiségben: "Apu, lehet?" "Anyád mit mondott?" "Hogy lehet." "Akkor biztos lehet." Pár perc múlva, másik helyiségben felvilágosítottak arról, hogy ők amúgy szoktak beszélgetni, és ezt többet meg ne merjem próbálni. Nem is mertem.

      Törlés
    5. Ezek az ilyen trükkökhöz vagy buták, vagy nem merik bevállalni, t gondolván, hogy sosem tudhatják, tőlem egy ilyenért mire lehetne számítani. Habár ezt a felvevősdit is megjátszották. Ki tudja?

      Mondjuk, ha így haladunk, nem is kell ezen agyalnom többet...

      Törlés
  2. Ahh, az a no meg mindig nagyon gaz...

    VálaszTörlés
  3. "felvette telefonnal, ahogy leszidjuk őket, majd otthon anyának lejátszotta" - hú, hát ez most nekem nagyon durva... Gondolom nem kellene, mert a mai világban ekkora gyerekeknél ez már alap, nyilván napi szinten ezer videó készül a haverokról meg mittudomén, meg hát csak 10 éves, szerintem ekkorán még nem fogja fel a tettei súlyát, legalábbis nem olyan szinten, mint egy felnőtt... de valahogy az egész annyira szürreális, hogy le vagyok döbbenve teljesen...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Est, sztem pontosan tudja, hogy amit csinált, az nem helyes, különben nem lett volna zavarban utána, és nem puncsolna lépten nyomon.
      Egyébként pedig lehet, hogy anyától jött instrukció alapján történt, mert ezt a mértékű rosszindulatot nem nézem ki a gyerekből. Nyilván nem lehet így hazamenni, hogy anyának nem viszünk "ajándékot". Pedig anya azt akarja hallani, hogy borzalmas volt apával, így végre megfelelünk neki.
      Szörnyű látni, ahogy átváltoznak, minden hazamenéskor, hogy anya előtt rezzenéstelen arc van, nem köszönnek, nem ölelnek, míg ha nincs ott a nőstény, akkor felszabadultak, természetesek, jókedvűek. Tiszta skizofrénia. :(

      Törlés