2020. április 16., csütörtök

A hegedű

Vannak történetek, amiket elmesélünk sok embernek, sokszor, és vannak történetek, amiket csak kevés embernek mesélünk, ritkán, és többnyire csak pár mondatba sűrítve.
Ez a történet az utóbbi típusba tartozik, de tegnap éjjel álmomban újra megjelent. Még reggel, kávézás közben is éreztem, hogy ideje újrahangolni. Ez a poszt nyugalom megzavarására alkalmas.

Van ez a dolog, hogy amit a szülő nagyon szeretne gyerekkorában és nem kapja meg, azt a gyerekén akkor is véghez viszi, ha a gyerek nem akarja. Ez történt velem és a bátyámmal is. Amint elkezdtük az általános iskolát, beírattak bennünket zeneiskolába. 
A bátyám a zenei előkészítőben furulyázott egy évig, majd zongorázni tanult. A szüleim úgy gondolták, hogy ha már vettek egy zongorát, én is ugyanazt az utat járjam be, mint a bátyám. Csakhogy abban az évben a furulyát egy hegedű tanszakos nő tanította, akinek hegedűs tanítványa nagyon kevés volt. A szerencsétlen körülményt tetézte, hogy a nagyapám vitt beíratni, aki egészen a bal keze kisujja elvesztéséig hegedült*.
Nagyon könnyű egy hét éves kislányt befolyásolni, főleg akkor, ha az egyik befolyásoló személy, a számára legfontosabb felnőtt teszi: a nagyapja.

Madarat lehetett fogatni a nagyapámmal, miután beíratott hegedűre, az öröme pedig átragadt rám is. Sugárzó érzéssel nyitottam be a kapun, az udvaron anyám fogadott. Lelkesen újságoltam neki, hogy hegedülni fogok. A reakciója belém égett, ahogy csodálkozó arccal, megfeledkezve önmagáról így válaszolt: "Teee? Hiszen olyan kis béna vagy, a hegedű nagyon nehéz!"
Nem sírtam, de az arcomra fagyott a mosoly és az öröm. Bementem a házba, ledobtam a hegedűt a bátyámmal közös szobánk sarkába, és nagyon csalódott voltam. 

A hegedű tanárnőmről hamar kiderült, hogy egy pszichopta boszorkány. Első évben csak pengetni tanultam, a pici vonó a tanárnő kezében volt, és időnként odacsapott, ha valamit nem jól fogtam. Minden hegedűórára gyomorgombóccal mentem, remegtek a lábaim, és retrenetesen féltem Márta nénitől. A vizsgán áradozott a szüleimnek a tehettségemről, ugyanakkor azt mondta, nagyon lusta vagyok, és nem gyakorolok eleget. Ennél sokkal többet kellene.
Hosszú éveknek néztünk elébe, és hiába volt minden könyörgés, hogy had járjak mégis inkább zongorázni, minden alkalommal azt a választ kaptam, hogy én választottam, tessék végigcsinálni.

Harmadik osztályos koromban jött egy átmeneti enyhülés a hegedűt illetően - bár, ami az életem többi részét illette, talán az az év volt számomra a poklok legmélyebb bugyra. Az országban megnyílt az első olyan vallású iskola, amihez a szüleim tartoztak, és az elsők között voltak, akik beíratták a gyerekeiket. Nem állíthatta meg őket az sem a dologban, hogy az iskola 300 km-re van a falutól, ahol laktunk. Kaptunk szállást, hétfőn hajnalban indultunk, és pénteken éjszaka értünk haza. Erről az iskoláról is tudnék mesélni, de hogy ne feledjem szavam, visszetérek a hegedűhöz.

A Szent Városban is volt zeneiskola, átírattak mindkettőnket. Ezúttal egy férfi tanárt kaptam, akinek a gitár volt a fő tárgya - illetve több gitáros tanonca volt, mint hegedűs. Annyira jól értett a gyerekekhez és a munkájához, hogy minden faggatózás nélkül azonnal levette, hogy mérhetetlenül elveszett vagyok. Időnként, mikor már belépéskor látta rajtam, hogy járni is nehezemre esik, készített nekem egy forró csokit, és amíg azt kortyolgattam, gitározott, vagy hegedült. Sose faggatott, sose vígasztalt egyetlen szóval sem, mégis többet adott annak a kilenc éves kislánynak, aki voltam, mint az összes felnőtt, akit addig ismertem. Így telt el az egyetlen év, amikor nem féltem a hegedűtől.

Annyira nyilvánvaló öngól volt az iskola, hogy a szüleim feladták, és hazavittek minket. Végül három intézményben sikerült elvégeznem az általános iskolát, senkihez sem kötődve, gyakori csúfolódás tárgyává válva, hol a ruhám**, hol az ócska hegedűtok miatt.
Visszakerültem Márta nénihez, ahol még szereztem néhány testi és lelki sebet, majd a nyolcadik osztályt kijárva, úgy döntöttem, hogy a hegedűs pályafutásom itt végetért. 

A fene se tudja, mi ütött belém, a zene vágya, vagy a kínzás elmaradozása tehette, de középiskolában, második évfolyamban legyűrhetetlen vágyat éreztem: hiányzik a hegedű, hiányzik a zene.
Középiskolába az egyik megyeszékhelyre jártam, és úgy éreztem, itt már nem érhet utol Márta néni, ez lesz az a zeneiskola, ahol olyan boldogan hegedülök majd, mint egy tücsök. 
Bementem, beíratkoztam, felvételiznem kellett, sok volt a diák. A felvételiztető bizottság tagjai között pedig ott ült, hatalmas, vérvörös körmökkel: Márta néni.
Nem tudom megmagyarázni, hogy miért nem fordultam azonnal sarkon, de nem tettem meg, felvettek, és az első órámon Márta néni lelkesen újságolta, hogy elintézte nekem, hogy nála folytathassam a tanulmányaim. 

Egyetlen utolsó esetre emlékszem, amikor eldöntöttem, hogy kirúgatom magam: egy csepp - félelmtől kicsapódott verejték gördült le a combomon, amire azt hittem, bepisiltem. Csak azért nem kirúgás lett belőle, mert közben beszakadt a dobhártyám***. 

Minden évben felsajgott, hogy hiányzik a zene. Lett saját hegedűm egy romos padlásról, amit Ladó felújíttatott, de a gyanta illatától 15 évvel később is bukfencezik a gyomrom. Néha álmomban hegedülök, olyankor nem fáj semmi, sem Márta néni, sem az elveszett idő. 

Pécsen, az első ösztöndíjamból egy gitárt vettem, időnként azzal emlékezem a harmadikos tanárbácsimra. Ladó is gitározik, közös szerelemgyerekünk egy kicsi ukulele. Egyikünk sem komoly muzsikus. A kapcsolatunk elején, egy reggel azt gitározta nekem, amíg a kávéfőzőre  vártunk, hogy nincsen hétmérföldes csizmája, nincsen varázs köpenye, de holnap is még velem lesz, sajnos megígérheti.

Remélem, Márta nénit azóta elvitte az ördög.



*Favágás közben a körfűrész leválasztotta a kisujját a többitől. Nagyanyám meg egy szép napon eladta a hegedűjét, úgyse használja már. Az ő korukban nem volt szokás elválni, de ha az lett volna, nagyapámnál ez lett volna a válóok.
**A bátyámtól örököltem rendszerint, és azok már akkor sem voltak újak, amikor ő hordani kezdte.
***Az is egy szomorú történet, de azzal eléggé megbékéltem, tekintetbe véve, hogy hozzásegített a legális hegedű-abbahagyáshoz. 

23 megjegyzés:

  1. Wiplash....
    Hogy ilyen ördögöket gyerek közelébe engedtek....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a baj, hogy szerintem a mai napig vannak ilyen emberek gyerekek közelében. :(

      Törlés
    2. És az a film, te jó ég! Igen!
      Nem is tudom, mi történt volna, ha tényleg tehettséges vagyok. Vagy lehet, hogy tényleg az voltam, és azon volt, hogy biztosan ne vigyem semmire? Akárhogy is, sikerült neki...

      Törlés
    3. remélem karma esetükben is működik

      Törlés
  2. Huhh... :(( Sajnálom.
    Remélem, lesz még olyan is, mint álmodban, hogy már nem fáj, és nem gyomorforgató a gyanta illata.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem én ebbe már így 30 után nem állok bele. Kárpótol a gitár, az ukulele, a festés, a blog, meg egy csomó minden. :)
      De azért kár...

      Törlés
    2. Nekem uez volt a zongorával. Muszáj volt járnom és egy boszorkány volt a tanárnő. Éveket húztam le én is úgy, hogy rettegve gyűlöltem az egészet, amíg a végére lett egy tündéri tanárnőm. Azt a darabot tanultuk, amit akartam, kihozta belőlem a maximumot. Érettségikor abbahagytam, azóta akarom mindig újrakezdeni, de asszem az a hajó elment. :)

      Törlés
    3. :(
      Azt a félelmet, amit így megtanulunk, szerintem sosem felejtjük el.

      Egy nyelvet is nehezen tanul újra az ember, hát még, ha egy hangszerről van szó, amit általában a saját szórakozására tenne. Teljesen megértelek, ha úgy érzed, hogy ennek elmúlt az ideje.

      De azért az érdekelne, hogy te álmodsz e vele...?

      Törlés
    4. Erdekes, de almodni nem szoktam.
      Csak ha meghallok olyan dolgokat, amiket valaha tudtam (ilyen Holdfeny szonata, Chopin nocturne-ok, Torok indulo, Roka tanc), akkor mindig osszeszorul a szivem h basszus, milyen jo volt jatszani tudni.
      Amugy meg egy vegtelenul szorongo ember vagyok, utalok szerepeni es hat a zeneiskolaban mindig volt vizsga. Mindig beegtem es meg abban a darabban is melleutottem, amit amugy tudtam. Inkabb errol szoktam almodni, vagy esetleg arrol, h megis sikerul eljatszani vmit es lenyugozom vele a hallgatosagot es nem benazom. :/

      Törlés
    5. Jajj, igen, egy szorongó embernek extrém rossz élmény a szereplés, ez is egy akkora átok volt igen, hogy mindig vizgázni kellett. A hideg kiráz a gondolatától...
      De tényleg érdekes, hogy ritkán álmodsz vele. Én viszonylag gyakran, nem csak a hegedűvel, de egy csomó más dologgal is.
      Egyébként van neked blogod? Lehet azt olvasni valahol? Régóta olvasgatom a kommentjeid itt a blogfaluban, és hát szívesen olvasnálak, ha lenne. :)

      Törlés
  3. Szívszorító történet(ek) :-(, ami kicsit "kisegìt" a szomorúságomból, csak az, hogy legalább számodra nagyobb rèszt ez már a múlt... Sajnálom, hogy ilyen megtörténik :-(...
    ... ès köszönöm, hogy elolvashattam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy kimondtad, ami fent elmaradt: hogy ez már a múlt, így ez már csak egy szomorú történet.

      Törlés
  4. Dermesztő. Kemény dolog úgy motiválni egy gyereket, hogy "olyan kis béna vagy", és akkor ez még talán a legkevesebb ebben a történetben. Sajnálom, és örülök, hogy kárpótol az élet <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Voltak ilyen dolgai, mindkét szülőmnek, ami ilyen wtf jelenség. De azért tényleg nagyon jó, hogy vége annak az időszaknak, és történnek itt a jó dolgok is. :) <3

      Törlés
  5. Haho Adel,

    nem is tudom, hogy kommenteltem-e mar nalad, de szeretem a blogodat es ahogyan meg amikröl irsz:legyen a tema barmi is. :) Az ilyen jellegü bejegyzeseid mindig melyen megerintenek es egyetertek a fenti hozzaszoloval: örülök, hogy az elet karpotolt valamelyest.

    (Mikor a gyerekkorodrol irsz, gyakran gondolok arra, hogy hm, nem szeretne-e ez a citrommagtancos lany egy könyvet irni. Ez csak ilyen kosza gondolat. )

    V

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hahó V! :)

      Jajj, nagyon kedves vagy. <3

      4 éves korom óta szeretnék írónő lenni, de azt nem adják olyan könnyen. És titokban megsúgom: elkezdtem már, egy ilyen "gyerekkoritraumafeldolgozós" sorozatot írni a háttérben, de valószínűleg sosem fogja senki kiadni. Nem tudok írni, gyakran használok szóismétléseket, nem értek a nyelvhez. És még annyi minden van, nincsenek kapcsolataim, nem tudom, hogyan működhetne egy ilyen dolog. De azért nagyon kedves tőled, nagyon jól esik, amikor ilyen kedves kommentet kapok. <3

      Törlés
  6. szerintem is jól írsz, magamban Citrommag novelláknak nevezem a történeteidet és kiváncsi vagyok a dobhártyás folytatásra

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megtisztelő az elnevezésed, kedves Ismeretlen. :)

      Még nem tudom, akarom e a dobhártyás horrormesét, de ha már így elkezdtem, lehet, hogy nem foglak megkímélni benneteket.

      Törlés
    2. horror neked lehetett megélni, nekem egyfajta pluszt ad látván, hogy milyen ( itt dicséretek sorakoznak )emberré lettél mégis

      Törlés
    3. Kérem, ne tessék ennyire dicsérni, nem vagyok én olyan jó. :D
      De oké, hozok majd még ilyen dramatikus bejegyzéseket, mert talán pont annak fényében annyira igazán jó most az élet, hogy voltak idők, amikor ez elképzelhetetlennek tűnt.

      Törlés
  7. Adél, de néha eloveszed a hegedűt és játszol rajta?

    Nagyon jó poszt. ♥️ Szerintem sokmindenkinek, ha nem mindenkinek van Márta néni je, :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Néha leveszem a falról és behangolom. Amikor megpróbálok játszani rajta, az első félresikerült hangnál szomorúan megállapítom, hogy ez még mindig nen múlt el.

      Ésbigazad van, én is úgy gondolom, hogy ez nem egyedi eset és mindenkinek van/volt legalább egy ilyen pszichoid tanára, akitől retteg/rettegett. :(

      Törlés