2020. április 29., szerda

Az én testvérem

Lassan érleltem magamban ezt a posztot, a Hegedű óta gondolkodtam rajta, hogyan lehetne elmesélni, nem jutottam egyről a kettőre, így most nekihasalok.

A bátyám három és fél évvel idősebb nálam. Bibliai nevet kapott, akárcsak én. Nagyon különleges, szép neve van, én itt Dánielnek fogom hívni, habár a bibliai Dániel jelleme majdnem ellentéte a bátyámnak. 
Csípőficammal születtem, nagyon későn, hét hónapos koromban vették észre, addig gyakorlatilag folyamatosan ordítottam, emiatt a bátyám többször kérelmezte, hogy esetleg dobjanak ki, vagy adjanak oda a postásnak. Anyám nem hallgatott rá, így aztán jó sok verekedés, veszekedés és kaland volt az a néhány év, amíg együtt nevelkedtünk.

Amikor elsős lett, és írni tanult, bal kezére állt minden, az apám meg állt felette, és ordított vele, hogy nem lesz belőle soha semmi, mert nincsenek balkezes szerszámok a világon sehol. Én akkor voltam négy éves, nagyon érdekeltek a betűk, szinte hamarabb tanultam meg írni-olvasni, mint Dániel. Nagyon sokat szenvedett a bal keze miatt, és ami harag maradt bennem az apám iránt, az már nem is miattam van, hanem a bátyám miatt. Hogy nem gondolt arra, hogy a fia esetleg lehet, hogy olyan okos, hogy nem is lesz szüksége balkezes szerszámokra, mert teszem azt - ügyvéd lesz, programozó,  esetleg kutató, vagy a fene tudja mi? A bátyám átnevelése bal kézről jobb kézre, rengeteg könnyel és erőlködéssel járt, holott nagyon jó esze volt, az elsőtől harmadik osztályig nagyon elégedett volt vele a tanítónéni. Apám persze nem hitte el, hogy ez az ő fia, mert hát az ostoba kölöknek hogy lehetnek ilyen jó jegyei, amikor bal kezes*, jobb kézzel meg rondán ír?? Kiíratta a falusi iskolából, és elvitte egy közeli városba, ahol az ottani tanárnő** úgy értelmezte az "olyan jegyet adjon neki, amilyet megérdemel" - mondatot, hogy hármasnál jobbat akkor sem adott a bátyámnak, ha megfeszült szegény, mondván, hogy ő nem fog vitatkozni az apámmal arról, hogy a gyerek nem hülye. Így esett, hogy a tesóm ötödikes korában végleg feladta a tanulással a harcot, belefáradt, hogy sosem lesz elég jó. Rengeteg frusztrációt okozott ez a dolog, a végén már olyan rossz tanuló volt, hogy középiskola első osztályában megbukott, és a kőművesek szakmájából áttették őt a bukottak közé, a Q osztályba, ahol a tanulók 80 százalékát hentesnek akarták kiképezni. Nem tudom, az én állat és természetszerető bátyám mit élt át, de ha csak a felét mesélte el annak, milyen videókat néztek vágóhidakról, akkor rettenetesen szenvedhetett. Végül annyit lógott, hogy kirúgták, átvették máshová, mert tanköteles volt, aztán amikor már kinőtte ezt a kort, végleg kirúgták, érettségi nélkül állt egymagában a világ ellen. Gyűlölt engem, amiért jobban tanulok és amiért engem soha nem bántanak a tanulmányi eredményeim miatt. Ahol ért, ütött, rúgott, én meg sírtam sokat, meg sajnáltam kegyetlenül. Egy ilyen alkalommal, már nem emlékszem, mi volt a kiváltó ok, úgy sikerült felpofoznia, hogy beszakadt a dobhártyám, máskor meg az orromat célozta meg úgy, hogy a vérem ráfröccsent a falra.
Akkoriban sokat rettegtem attól, hogy mondjuk képes odáig elmenni, hogy megöl. Utoljára 2012. áprilisában vert meg, a régi blogomban megtaláltam az erről szóló részletes bejegyzést. Azóta már kétszer találkoztunk, és egyszer sem próbált bántani. Minden alkalommal, amikor találkozunk, nagyon fáj látnom, hogy milyen emberré lett, és érte nagyon haragszom a szüleimre, hogy miért nem szerették őt úgy, ahogy volt. 
Amíg kicsik voltunk, rengeteg disznóságot elkövettünk, és volt nem egyszer olyan eset is, hogy magára vállalta az én részemet is, hogy csak őt verjék meg. Tudom, hogy nem azért bántott engem, mert rám haragudott, hanem a helyzetre, amiben tehetetlenül vergődött.
Most egyébként elég jó munkahelye van, jól keres vele, csak hát, amikor nem dolgozik, akkor piál. Akárhogy is történt a gyerekkorunk, azért jó pár éve már erősen felelős a sorsa alakulásáért. Nem lehet mindenért a szüleinket okolni.



*Nem sok nagyonokos embert ismerek, de az egyik legokosabb, akit igen, a Professzor például bal kezes. Meg persze Ladó is az, és a két kezével dolgozik. Nabumm.
**Azon a tanárnőn aztán háromszor verte vissza a kicsi Szabó Adél, a bátyja sérelmeit. Háromszor törettem össze vele a saját szemüvegét, úgy, hogy engem ezért sose vehetett elő. Ennél sokkal többet érdemelt volna, de hát 7 évesen még hiányos volt az eszköztáram.

27 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Én is. Sajnos nem vagyunk egyedül a világban, akik nem azt a nevelést kapták, amire szükségük lett volna... :(

      Törlés
  2. A bal kezesek altalaban intelligensebbek. ❤️ Nagyon rossz ezekrol olvasni. Nem ertem. Nem ertem. Nem ertem. Soha nem is fogom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megígérem, hogy ez volt az utolsó ilyen poszt. <3

      Sosem fogjuk érteni, erre szerintem egyféle magyarázat van: elmebetegség a neve.

      Törlés
    2. Nem kell, hogy ez legyen az utolso. Tudod, hogy nem _ugy_ rossz olvasni, egyszeruen nehezebb azt a fajdalmat tukrozodni latni masban, amit te magad is jol ismersz. Ilyenkor mar nem szimpla empatiarol van szo, hanem "kozos" elmenyrol, es ez felkavaro. De ezek kellenek a gyogyulashoz. Kiirni is, es elfogadni, hogy a vilagban a rossz mindig jelen volt, van, lesz. Kuzdeni kell ellene.

      Törlés
    3. Igen, tudom, hogy nem úgy rossz, de ez most az én gyomromat is megfeküdte, valahogy jobban bánt, ami a bátyámmal történt, mert nálam azért rendben mennek a dolgok.
      Jajj, és hát nálad is, ami volt... :( De olyan édes, ahogy a sajátjaid terelgeted, és átírod te is a hozott mintákat. Jó ezt látni. <3

      Törlés
  3. Köszönöm, hogy megosztottad velünk, ehhez nem kis munka kellhetett. <3

    VálaszTörlés
  4. Átfutva gondolatban a balkezes ismijeimen, cáfolnám az állítást, hogy a balkezesek intelligensebbek. :D

    Viszont az egyik unokaöcsém is balkezesként indult neki a sulinak, meg is próbálták átnevelni, ami szerintem érthetetlen ostobaságra vall mind tanári, mind szülői részről, hiszen ő már a 2000-es években kezdte az iskolát, márpedig anno az én időmben, a 90-es években is már le volt szarva, ki melyik kezével ír. Mindenesetre ő diszlexiás lett, és rengeteg tanulási nehézsége származott ebből, amit szerintem simán vissza lehet erre vezetni... Azt nem tudom, az intelligenciát miben mérjük, mert vannak dolgok, amiket elég nyomin lát, a matekot, fizikát mindenesetre keni-vágja.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes amit írsz, mert nem tudom, van e erről statisztika, de pl a középiskolai osztályomban a legrosszabb és a legjobb tanulók balkezesek voltak - nagyon szélsőségesen. Azt gondolom, hogy a legtöbb embernek van valami, amiben jó és tehetséges, de ez az egységes nevelés nem támogatja az egyéniségeket. Az viszont bizonyos, hogy az átnevelés, és az ebből fakadó kudarcélmények örök életre károsítják a fejlődő személyiséget. :( Senki sem tehet arról, hogy melyik agyfélteke hogyan működik, és az egész átnevelés magában hordozza azt az üzenetet, hogy nem vagy jó olyannak, amilyennek születtél. Szörnyű lehet. :(

      Törlés
    2. Matek fizikára reagálva: Ladó egyik reggel munkahelyi kérdésben hívta a Professzort, hogy adott arányok mellett, 5 fokos dőlésszög esetén hány centit kell emelni egy tetőnél. Mondta neki, hogy esetleg visszahívja, de nem volt erre szükség, mert Prof néhány másodperc tűnődés után azt mondta, hogy pontosan 5 és fél centiméter. Hát így... Csak tudnám, hogy csinálja, fejben!! Egy születési dátumot is nehezen jegyzek meg... :D

      Törlés
    3. Igazabol valoban nem intelleigensebbek, nem nagyon mutatkozik elteres az IQ-ban. Inkabb csak mas kepessegeik erosek, hiszen mas agyterulethez kapcsolodik, es ez tunhet szubjektiv megiteles szerint "vonzobbnak". (Mint peldaul, hogy valaki real vagy human bealliottsagu. Nekem az intelligencia jobban kapcsolodik a muveszetekhez, mint a tudomanyokhoz. :))

      https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/the-asymmetric-brain/201903/are-left-handers-smarter-right-handers%3famp

      Törlés
    4. Vannak ilyen emberek. Az én volt főnököm sokszor kért be tőlem leveleket/végzéseket/határozatokat...stb, olyan keltezésekkel, amikor én még nem dolgoztam a cégnél. Évre, hónapra (ha arról volt szó, pontos összegre) meg tudta mondani, hogy hogyan keressem, és mindig stimmelt!
      Fejben számol/kalkulál EUR-ról forintra meg vissza; kihozatalokat ~43,5 %-kal. Számokra, összegekre, dátumokra emlékszik/emlékezett évekkel korábbról. Átutalásnál (e-mailből) csak egyszer látta az összeget, és pontosan mondta vissza mennyit kell utalnom....

      Hozzám képest az agyának/agyuknak valami más része működik sokkal jobban / máshogy. De ez számomra is félelmetes valahol! :)

      Törlés
    5. Olyan menők, hogy nagyon! :))

      Törlés
  5. Jaj, ez lemaradt: ♥
    Én is örülök, hogy megtudhattam többet a tesódról, és sajnálom, hogy még felnőttként is bántott téged... És kedves tőled, hogy megmagyarázod helyette a hibáit, ez a jóságodra vall... De igen, felnőttként már nem lehet mindent a szülőkre fogni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A "felnőttség" az én esetemben alig jelentett valamit. 156 centi "mélységgel" és akkor 42 kg-val bárki könnyen elbánt/elbánik velem. Ráadásul akárhány éves leszek, mindig a húga maradok, és mindig feljogosítva érzi majd magát arra, hogy esetleg lekeverjen egyet.
      Ebben az egész sztoriban talán még az a durva, hogy igazából Ladó mellett jöttem rá arra, hogy megverni valakit, vagy megverve lenni nem oké. Azt hittem ez a normális, hogy időnként kap az ember egyet-kettőt. Talán nem is a jóságom miatt mentem fel a bátyám, hanem mert még mindig azt gondolom, hogy ez természetes. :( jó, nyilván nem, de érted...

      Törlés
  6. Borzalom az első szó, ami eszembe jut!
    Benned hatalmas jóság és szeretet van!❤

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szeretet talán az egyetlen, amivel le lehet győzni ezeket a múltbeli démonokat. Én ezt találtam magamnak vallás helyett. :D

      Törlés
  7. Nagyon szomorú, hogy így alakult a gyerekkorotok, sajnálom. Különösen szívfacsaró, ha belegondol az ember, hogy azokkal az édes gyerekekkel történtek ezek a szörnyűségek, akik a képen szerepelnek. A férjem mondta egyszer egy hasonló téma kapcsán, hogy eleve nem érti, miért kell bántani egy gyereket, de ha ránéz a miénkre, akkor azt is nehezen fogja fel, hogy egyáltalán vannak 2-3-4-5-stb. éves kisgyerekek, akiket pl. vernek. Hogyan lehet megütni egy ennyire pici embert?

    De annak nagyon örülök, hogy neked volt erőd kijönni ebből, és jóra fordultak a dolgaid.

    <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tomi :))) olyan jó tudni olyan apákról, akik nem olyanok, mint az enyém. <3

      Talán ebben a témában valóban az a legnehezebb, hogy én ugyan rendben vagyok, szépen kikupálódtak a dolgok, de más megnyomorított életeket ki tesz rendbe? És az ilyen felnőttekben én mindig látom azt a kicsi gyereket, aki fél. :(

      Törlés
    2. Édes vagy :)

      Szerintem az, hogy látod a félő kisgyereket, sokat segíthet abban, hogy másként nézz ezekre az emberekre, mint a többség. Ez azért jó.

      Törlés
  8. Én nem is tudom, Te miféle tünemény vagy, hogy mentegeted őt.
    Erre NINCS, és nem is lehet mentséget találni!
    :-(

    VálaszTörlés
  9. A fiam (87-es születésű) balkezes, soha nem próbáltuk semmi módon sem győzködni, hogy váltson, normális, jó érzésű ember, diplomás, továbbá gyöngy betűkkel ír.
    Kit érdekel, hogy balkezes???!!!!! Most komolyan basszus, felhúztam magam, de ez csak egyik része a Te sztorinak ugyebár...

    VálaszTörlés
  10. A hozzászólásokat csak utólag olvastam el, viszont az tuti, hogy senkinek sincs joga bántani (sehogysem) a másikat, tök mindegy, milyen kapcsolatban állnak. Sem a szülő a gyerekét, sem a testvérek, sem a senkit, NEM lehet!!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vagyok ám szent és tudom, hogy sok hibát követett el, de azért azt is látom, hogy nem volt előtte más minta, ő csak azt másolta, amit otthon látott. Jó, nyilván, ahogy én le tudtam ezt vetni, és ki tudtam ebből lépni, úgy megtehette volna ő is, de nem vagyunk egyformák, és azt hiszem, őt sokkal több keserűség érte, mint engem.

      Szerencsés a fiad, hogy te vagy az anyukája. A bátyám 85-ös, és valóban, akkoriban már nem volt divat ez az átnevelés... Mégis voltak csökött elméjű emberek. :(

      Igen, nincs joga az embereknek bántani egymást, és szörnyű, hogy vannak emberek, akik mást hisznek, meg vannak emberek, akik úgy hiszik, hogy őket ér bántani... :(

      Törlés
  11. Jujj, annyi mindent akarnék írni... Meg annyi mindent már le is írtak itt előttem, amit én is "mondhatnék". Kicsit mintha anyukámat meg az öccsét olvasnám...

    <3 <3 a bátyádnak is; '85-ös, talán még észbe kaphat ő is....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha valamit lehet kívánni még az életben, az kívánnám, hogy ő is találjon rá önmagára.

      Anyukádnak meg minden részvétem. <3

      Törlés
    2. Köszönöm az ő nevében is! <3 :)

      Törlés