2020. április 15., szerda

Attól még, hogy

Attól még, hogy orvos vagy,
beteg is lehetsz.
Attól még, hogy bíró vagy,
bűnös is lehetsz.
Attól még, hogy ember vagy,
boldog is lehetsz.

- Fodor Ákos

Kamasz koromban ismertem meg Fodor Ákos gondolatait, és ez a mantra nagyon sokszor segített, amikor elfáradtam már a rettegésben, vagy a saját magam által generált örök érvényűnek látszó szomorúságban. Éveket töltöttem félelemmel vegyes búskomorságba süppedve, Kispál és a Borz dalszövegeit az életemre húzva, olyan írók műveit olvasva, akik még több súlyt raktak, az elcseszett gyerekkortól meggörnyedt vállamra. Húsz évesen teljes meggyőződésben dagonyáztam abban a hitben, hogy én már soha nem leszek vidám és felszabadult, ez van, én ilyen melankólikus kókadt majom maradok. 

Amikor Ladóval megismerkedtem, teljesen sokkot kaptam, mert időnként megszűntem szomorú lenni és önazonosságom elvesztésétől félve, szinte azonnal generáltam valamit, amitől szomorú lehetek. De abban a szomorúságban már benne volt az érzelmi jólét emléke, és vissza-visszavágytam oda, így aztán jó, két-három évig hullámvasutaztam a Ladóval való életvidámság, és a saját természetemből fakadó depresszióm között. Utólag visszanézve nehezen értem meg, hogy min tudtam annyit drámázni, de szerencsére sikerült fejreállni a Vánasszonnyal, amit ennyi idő távlatából is életem legszerencsésebb baleseteként tartok számon. Azután sikerült elengednem a fájdalomhoz való görcsös ragaszkodásomat és az önsajnálatot.

Volt egy fiú, akit 16 évesen ismertem meg. Az anyukája autóbalesetben halt meg, amikor még nagyon kisfiú volt és ahogy növekedett, fájdalmait és démonjait a rajzolásba temette. Kicsit mindig olyan volt vele lenni, mintha magával a szomorúsággal sétálgatna az ember, humorából sötét irónia sütött, és sosem tudtam megállapítani, mikor komoly, amit mond. Évekig leveleztünk. Az a kamasz lány, aki én voltam, éheztem minden szót, ami szembe ment a szüleim bigott vallásosságával, ettem és ittam minden szavát, és olyan szenvedéllyel ragaszkodtam hozzá, ami több volt, mintha testvérem lenne, de sosem voltam elég ahhoz, hogy a kedvese legyek. Nem vettem észre, hogy manipulálva vagyok, pedig mondta többször is. Szinte fanatikus hittel ragaszkodtam hozzá, hogy ő akkor is az én örök barátom marad, akármilyen lánnyal is él. Szörnyen szenvedtem, amikor barátnője lett, aztán új barátnője, azután megint új, és emiatt aztán csapongtam én is a pasik között, senkihez se ragaszkova, csak legbelül mindig hozzá. Az életfilozófiát, amit vallott, Lovasitól szedte: "már gyanús volt, hogy most fog majd minden tönkremenni". És ezt gyönyörűen másoltam én is. Ha valami jó történt, azonnal vártam a rosszat, ami ha elmaradt, gyorsan generáltam magamnak, hogy biztosan szar legyen.

És ennyire voltam, amikor találkoztam Ladóval. Csak utólag vagyok ilyen jó önelemzésből - az adott helyzetben csak a legprofibbak tudják önmagukat objektíve figyelni. Ladónak megismerkedésünkkor elmeséltem mindent. Ő volt az első olyan ember, aki jött, elmondta, hogy vele mi volt, és én is elmondtam, hogy velem mi. Akkor már nagyon elegem volt magamból, hogy olyan, mintha nem tudnék örülni semminek. A vele való találkozásban már bennem volt, hogy ennek a dolognak véget akarok vetni, de a hogyanjára nem volt tervem. Szerintem Ladó nem tudja, de éveket dolgozott rajtam, hogy akkor szeretett a legjobban, amikor a legkevésbé érdemeltem meg, és utólag olyannak tűnik az a sok szakítós-békülős év, mintha Ő _végig_ hitt volna bennem, hogy meg tudom csinálni. Talán így volt, talán nem, utólag már csak az eredmény fontos: hogy olyanná gyúrtuk-csiszoltuk egymást, aminek a legszebb mutatója a hely, ahol élünk, a mód, ahogy élünk. 

Szinte unalmas lehet, mindig arról olvasni, hogy milyen boldogok vagyunk és időnként felröhögök magamon, amikor eszembe jut, hogy a régi énem már generált volta valami drámát, és hetenként telesírná a kávésbögréjét. Szinte szégyellem, hogy ilyen jó most nekem, amikor mások elveszítik a munkájukat, félnek, hogy megbetegszenek, vagy már betegek, vagy betegeket gondoznak. Vagy magányosak és nem szeretik őket, vagy ami rosszabb: rosszul szeretik őket. De higgyétek el, nem jött könnyen és ugyan már nem élek állandó gyanakvásban, hogy most fog majd minden tönkremenni, de benne van a pakliban, és éppen ezért, nem árt, ha az ember leírja, ami jó történik, hogy ha mégis jönne a szar, legyen miből erőt meríteni. 


10 megjegyzés:

  1. Gyönyörű, ahogy a kapcsolatotokról írsz, jó olvasni a boldogságotokat is (sokan csak a rosszat írják a blogjukba). Csodaszép helyen éltek, a képek alapján.
    Egy kérdésem lenne, neked mi segített kilépni a dráma-generátor üzemmódból?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez eléggé összetett kérdés, de megpróbálom összeszedni. Első lépésként fel kellett ismernem, hogy saját fosgenerátorom van, ami időnként bekapcsol. Úgynevezett háttérprogram, ami fut a tudatalattiban, és a viselkedésben keres kiutat, drámákkal és zokogásokkal. Másodszor talán az, hogy ezeket tudatosan elkezdtem kezelni, vagyis inkább átírni: nincs több zokogás, nincs több dráma, én vagyok az, aki irányít, és nem engem irányítanak. Azzal, hogy a viselkedésemet én irányítom, visszahatott rám, és egy idő után, megszűntek azok a reflexek, amik korábban beépültek. Helyette új viselkedés és ezzel új életszemlélet alakult ki. Harmadszor pedig leszoktam arról, hogy másokat hibáztassak, legyenek azok a szüleim, vagy bárki. Ami megtörtént, vagy történik, arra nincs befolyásom, de arra, hogyan viselkedem és hogyan reagálok, igenis van. Elhatároztam, hogy milyen ember szeretnék lenni és ez olyan önbizalmat és határozottságot adott, amiből aztán egyenesen következett a jelenlegi állapot. :) És még van egy csomó dolog, hogy pl nem hagyom, hogy idegenek befolyásoljanak, nem nézek tv-t, és nem fordítok energiát olyasmire, ami számomra értéktelen.

      Törlés
    2. Nagyon szépen köszönöm, hogy leírtad. Én épp a felismerés él járok, itt motoszkált bennem a gondolat egy ideje, de az erről szóló bekezdésed a felszínre hozta bennem. Bár tudom, mindannyian máshogy működünk, más válik be, valamennyit egészen biztosan tudok hasznosítani a te tapasztalataiból, mindenképp segítség. Megerősítést kaptam, hogy az út amin elindultam, járható. Hálás vagyok érted.

      Törlés
    3. Menni fog, a változás benned van. ❤️

      Törlés
  2. Mi nagyon hasonlítunk egymáshoz, de én még nem tartok ott, ahol te... De igyekszem. ;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. <3
      Teljesen megértelek.

      Azért fontos tudni, hogy ez nem egy állandó állapot, időnként eléri az ember, néha mindenki elfárad, de ez is a része a dolognak, és rendben van az is, ha néha nem kerek. :)

      Törlés
  3. Hú, amikről itt írtál, az annyira foglalkoztatott engem is a közelmúltban! (Aztán kicsit elvitte a dolgot a koronavírus. :D) Hogy egyrészt van, amiről már én is írtam egyszer, ez a fura(?) értékrendem, amiben a szépség az megelőzi a boldogságot. Egyszer beszélgettünk róla szépirodalom-órán, hogy lehet-e írni szépirodalmi igényeséggel a színtiszta boldogságról, és hát eléggé az volt a konklúzió, hogy ha valaki ilyet szeretne, az vagy unalmas lesz, vagy nem a boldogságról szól majd. És hát na, nekem is megvan az az élményem, amikor egy addig mindenféle érzelmes, viharos kapcsolat egyszerre csak leegyszerűsödik, én meg megijedek, hogy ha ennyire minden rendben van, akkor hogy nem unjuk meg ezt az egészet rövidesen?! Egyszer egy film kapcsán komolyan elgondolkodtam rajta, hogy élhetném úgy is az életemet, hogy mindig legyen drámai: hogy ami fáj, az nagyon fájjon, ami jó, az katarktikus legyen.

    Viszont most meg azt gondolom, hogy van olyan, hogy valami halkan szép. Lehet, hogy a színtiszta boldogság tényleg unalmas, de szerencsére olyan szerintem nincsen. :) Az embernek mindig maradnak megválaszolatlan kérdései, vagy feljönnek régi kérdések, amik egy új életszakaszban új választ követelnek, olyan nincs, hogy egy ember lelke mindig kifeszített víztükör egyetlen apró moccanó hullám nélkül. Ha meg az ember tud autentikusan létezni a saját kisebb-nagyobb kérdéseivel, fájdalmaival, de alapvetően békében, boldogságban, az pedig szerintem szép, és kicsit sem unalmas, különben nem kattintanék rá a blogodra mindig, ha látom, hogy írtál valamit. :D Ha pedig valaki rossz érzéssel olvas arról, hogy másnak jó, az szerintem olyasmi (nem hiszem, hogy tudatos) feltételezésből ered, hogy a boldogság is valami véges erőforrás a világon, mint a kőolaj, vagy a pénz, hogy ha valakinek van egy csomó belőle, akkor a többieknek nem jut. Én is sokáig így reagáltam mások örömére. De hát a valóságban szerintem ez pont fordítva működik, minél több boldog ember van a világon, nekem is csak annál jobb lesz. Szóval én pl. kifejezetten szívesen olvasom, hogy jól vagy, nézegetem a csoda képeidet, akkor is, ha engem épp most tettek ki a munkahelyemről, és apukám beteg, mert segít kiszakadni abból a (túlságosan szűk) nézőpontból, hogy a világ csak azokból a nehézségekből áll, amik most hozzám közelebb vannak. Mert hát közben például a havazás után is virágzik a magnólia, puff. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, igen és igen. :)

      Nagyon átfogóan leírtál itt mindent, amit boldogság-szépség viszonyában érzek. A természet is ilyen, halkan szép. Igaz, most a madarak erre igyekeznek rácáfolni, de ez is csak viszonyítás kérdése.

      Örülök, hogy tetszenek a képeim. :) Botrányosan sok képem van, le kellene adnom belőle, hogy folyamatosam fotózom ezt a visszaadhatatlan csodát... ;)

      Továbbra is jobbulást kívánok apukádnak <3

      Törlés