2023. november 13., hétfő

 A hétvégén én is előre megírt posztokból éltem, mert tudtam, hogy nem lesz kedvem/időm a Ladóval töltött időből erre áldozni. De a hétvégét még nem látom. Attól tartok, nehezemre fog esni visszadugni a rabigába a fejem, tíz hónap szabad élet után.

Annyi gondolatom és ötletem volt, hogy miről írhatnék még, de egyiket sem írtam fel jegyzetbe és most mindent kitörölt apám felbukkanása.

Két éve, anyám temetésén találkoztunk utoljára, ami nem igazán sikerült jól. Néhányszor beszéltünk telefonon, de én határozottan az elkerülésre játszottam, ugyanis meg vagyok győződve arról, hogy neki valami extrém pszichés betegsége van (úgy, mint kényszeres hazudozás, bármilyen felelősség áthárítása, "Isten akarata"-szindróma*). Ha a dolgok mélyére nézek, valójában rettegek tőle (ezt most itt nem részletezném), viszont eszem ágában sincs ezt kimutatni felé. A kiegyensúlyozott, határozott és őszinte részem megszűnik üzemelni, ha róla van szó. Nem tudom elmondani, hogy nem akarom látni a házunk tájékán, hogy őt tartom felelősnek a a családunk széthullásáért, mert tudom, hogy semmi értelme. Elkezdene magyarázatokat gyártani, az emlékeimet megpróbálná meghamisítani, letagadna mindent és úgy állítaná be, hogy én rosszul emlékszem. Ha bármilyen végső logikai érvelést vetnék be, megmagyarázná a Bibliával. Erre mondok egy példát.

Gyerekkoromban heti szinten voltak Nagy Verések, szinte jegyzetelték anyámmal a bűneinket, hogy aztán pénteken, szombaton vagy vasárnap este elszámoljunk. Ki mennyi vesszőt érdemel az elkövetett bűnökért. És ilyen alkalmakkor végig kellett hallgatnunk, hogy ez Isten Akarata, megírta a Bibliában, hogy "Ne vond el a gyermektől a fenyítéket; ha megvered őt vesszővel, meg nem hal."** - Számtalan ilyen utalás van a Bibliában, hogy verjétek a gyereket, mert akkor van szeretve, és nem tudom, más gyerek hogy van bekötve, de én abszolút nem ebből éreztem (volna), hogy szeretve vagyok. Mindegy is, a lényeg, hogy az ilyen és ehhez hasonló kattant gondolkodással szemben nincsenek érveim, és amikor ehhez társul az, hogy meghazudtolják az emlékeimet, akkor mondjuk úgy, hogy kissé kellemetlenül érzem magam. És el is fáradtam ebben, hogy én érvelgessek, hiszen nyilvánvalóan teljesen felesleges. Tudnék még elképesztő dolgokat mesélni, de ez már így is, úgy is oversharing, és tudom, hogy ez amúgy egyáltalán nem tartozik senkire, mégis ki kell adjam. 

Na és akkor az első munkanapom előtti vasárnap bejelentkezik, hogy a környéken jár, beugrik, megsimogatja Bikficet*** aztán megy is tovább. 

Lehet, hogy seggfejek vagyunk Ladóval, de nem akarjuk, hogy beugorjon. Elég higgadtam és udvariasan megkértem, hogy találkozzunk máshol, ketten, viszem Bikficet is. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az egészet rákentem Ladóra, hogy miatta nem találkozhatunk itthon (volt azért konfliktus köztük, és Ladó azt mondta, megérti, hogy ebben nem tudom felvállalni magam, nem helyesli, de elég széles a válla, elbírja). Meg is egyeztünk, hogy hol találkozunk, letettük a telefont és valamennyire megnyugodtam, hogy ez így nekem vállalható. Egy fél óra múlva hívott, hogy eltévedt Szlovéniában, mégsem tud jönni, inkább hazamegy.  Örültem Sajnálkoztam egy sort, majd az est további részében lelkiismeretfurdalástól gyötörve szorongtam. Rosszul éreztem magam, hogy nem álltam ki magamért, hogy Ladóra fogtam, hogy nem tudom ezt a helyzetet sehogysem megoldani, hogy hogy lehet, hogy már egészen jól feldolgoztam ezeket a dolgokat és még mindig átmegyek nyúlba, ha róla van szó. Aztán este írt egy üzenetet, hogy idesettenkedett a házhoz, és itthagyta az ajándékát, amit nekünk hozott.

Egyrészről a hideg kiráz, hogy itt ólálkodott, úgy, hogy a háromból egyik kutya se szúrta ki, másrészről meg különféle virághagymákat hozott, amitől meg teljesen azt érzem, hogy én vagyok megint rossz vágányon vele kapcsolatban, mert ez a legkedvesebb gesztus, amit tőle kaptam egész életemben. 

Ezek után ma hozzam a legjobb formámat az új munkahelyemen.****

Köszibzmeg.

Légyszi ne írjátok, hogy sajnáltok, sajnáltam én már magamat eleget, elhihetitek. A sajnálat nem fog megoldani semmit, de ha van valami jó taktikátok, vagy átéltetek hasonlót, akkor azt szívesen olvasom, mert nekem abszolút elfogytak az eszközeim. Mármint, az egyetlen eszközöm arra, hogy ezzel együtt tudjak élni, az az, hogy amennyire lehet elkerülöm, de látjátok, hogy ez sincs tiszteletben tartva részéről, és a virághagymás esettel is csak azt bizonyítja, hogy én emlékszem rosszul, ő egy jó ember, aki a körülmények áldozata.

*ezt most találtam ki
**Példabeszédek 23.14, Károli (Mondjuk ezek szerint a bátyám keveset kapott, mert mégis meghalt. Micssoda szar helyzet.)
***Bikfic anno úgy került a tesómhoz, hogy volt egy másik kiskutyája, akit apám dühében agyonvert, mert az megfojtott pár kiscsirkét. A másik kiskutya helyett vette a bátyámnak ezt a tacskót. 
****Legszívesebben csak összegömbölyösve sírnék, de ezt most kicsit sem engedhetem meg magamnak, nem akarok felpüffedt arccal kezdeni.

17 megjegyzés:

  1. fú, jó, nem írom, hogy sajnállak, de tényleg szörnyen hangzik :(

    ha valakinek van megküzdési stratégiája, nagyon örülnék, mert nálunk hasonló személyiség az anyósom, mínusz a vallási körítés, és vele most épp úgy van "megoldva" a konfliktus, hogy három hónapja nem áll szóba a férjemmel (amiért az egy vitában három hónappal ezelőtt a - szintén felnőtt - öccse pártját fogta). iszonyú mérgezőek az ilyen emberek :((( amikor épp status quo van, akkor meg - szerintem mániás depressziósként, de hát nyilván soha senki nem vizsgálta, pláne nem diagnosztizálta - egy ideig nyugi van, majd megsértődik valamin (bármin), akkor válogatott sértések, majd silent treatment, amíg a (szerinte) bántó fél kanosszát nem jár és nem könyörög a bocsánatáért.
    ez más, mint apád, de olyan értelemben van párhuzam, hogy nem tudunk vele mit kezdeni, viszont szűk család :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudom, miért van az, hogy az ember pont a családjával képes ennyire mérgező kapcsolatra. :(
      Remélem, találtok megoldást. <3

      Törlés
  2. Úristen, Adél, ez tényleg nagyon para! :( Ha Ladó beszélne vele, és ő mondaná meg, hogy ne menjen a közeletekbe, annak se lenne foganatja? Őt nem tiszteli jobban, mint téged?
    Én 6 évig nem beszéltem apámmal, bár nekünk sokkal kevésbé vklt terhelt gyerekkorunk, csak felnőttként nem tudott velem mit kezdeni. A Covid eleje óta beszélünk újra, néha találkozni is szoktunk. És az alatt a 6 év alatt teljesen más ember lett. Az a gondolkodási forma, ami miatt anno abbahagytam a kommunikációt vele, és ami az egész gyerekkoromat végigkísérte, szinte nyomtalanul eltűnt. Nem mondom, hogy most nagyon jóban vagyunk, de már nem szorul görcsbe a gyomrom, ha találkoznom vagy beszélnem kell vele.
    Tudom, hogy ez teljesen más történet, mint a tiéd, csak azt akarom mondani, hogy bármilyen nehéz is elfogadni, a szüleink is változhatnak az évek során. Lehet, hogy a te apád is változik. Meg az is lehet, hogy nem. Sajnos nem tudom, hogy lehetne kideríteni úgy, hogy közben végig biztonságba érezd magad. :( Mindenesetre remélem nem bánod, hogy ezt leírtam, és küldök egy hatalmas ölelést!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha Ladó beszélne vele, megmondaná neki, hogy én vagyok az, aki miatt valójában nincs keresnivalója az életünkben, Ladó sokkal előrébb jár ebben (is).
      Örülöl, hogy te megtaláltad apukáddal a hangot. Én szeretném hinni, hogy képes a változásra, de azért lássuk be, egy pszichésen ennyire beteg ember magától nem fog számottevően változni. Ez az egész azért nehéz, mert akárhányszor megpróbáltam megadni a lehetőséget arra, hogy bizonyítsa, megváltozott, mindannyiszor katasztrófát eredményezett. Legutóbb, amikor befogadtuk az otthonunkba több hétre, egy alkalommal, amikor nem voltam otthon, azt mesélte Ladónak, hogy kamaszkoromban az egyik barátnőm apjával szexelgettem és az egész falu erről beszélt, és azért költöztem el otthonról olyan hamar. Na most azért lássuk be, hogy egy apa akkor se kellene, hogy ilyet mondjon, ha a történet igaz, nemhogy úgy, hogy kitalált hazugság. Az ilyen dolgai miatt szerintem az a minimum, hogy nem akarom beengedni az életembe, akkor se, ha holnaptól maga a pápa állítja nekem, hogy megszentült. És itt van a helyzet rákfenéje, mert az érzelmileg sérült részem azt mondja, igényli ennek a kapcsolatnak a javítását, a gyógyult részem viszont azt, hogy védjem magam, ez jobb sose lesz.

      Törlés
    2. Uhh, igen, igazából teljesen megértem, ha nem akarod, hogy az életed része legyen, nem akartam azt sugallani, hogy mindenképp próbálkozni kell. Nem olvasom olyan régóta a blogodat, szóval egy csomó mindent valószínűleg nem is tudok, igazából valószínűleg se kellett volna írnom ezt a példát, de most már mindegy.
      Szerintem nem vagy gyáva, csak magadat véded egy olyan embertől, aki nemhogy mérgező, de egyenesen veszélyes, és már eddig is sokat ártott neked. Az, hogy ez az ember történetesen az apád, szerintem ebből a szempontból nem lényeges. Egyébként egyetértek Pennyvel, bárhogy kezeled ezt a szituáció, az nem lehet rossz. Nem vállalhatsz felelősséget egy másik ember hibáiért.
      Én sem tudok tanácsot adni, de eszembe jutott Susan Forward Mérgező szülők című könyve, amit sokan dicsérnek, akiknek toxikus kapcsolatuk van/volt a szüleikkel. Én is olvastam, de mivel nekem nem voltak annyira vészesek a szüleim, nem tudom megítélni, hogy mennyire hasznos ilyen helyzetben. Mindenesetre ha nem olvastad még, akkor ajánlom, hátha abban találsz olyan stratégiát vagy gondolatot, ami a segítségedre lehet.

      Törlés
    3. Köszönöm a könyvajánlót! :)
      Egyébként azt hiszem, hogy megtanultam kezelni, meghúzni a határaimat, csak hát nyilvánvalóan van hová fejlődni.

      Törlés
  3. Tanácsolni nem akarok és nem tudok semmit, te tudod hol vannak a határaid, meddig engeded be őt az életedbe, de nem vagy hibás semmiért és bárhogy is kezeled az nem lehet rossz. Ha másra fogod, ha most így tudsz hárítani, akkor így csináltad. Ez is jó, ez sem baj. Ilyen esetben sokkal fontosabb a te lelki, mentális és fizikai egészséged és biztonságod, mint az övé. Azzal küzdjön meg ő, hogy esetleg elutasítod, az nem a te feladatod.





    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Penny! :)
      Igen, nekem most könnyebb elviselni, hogy szégyellem magam amiatt, hogy egy gyáva szar vagyok, mint szembenézni vele, és azt mondani, hogy takarodjon. Gyáva szarnak lenni szinte kellemes érzés, ahhoz képest, amit akkor éreznék, ha konfrontálódnom kellene vele.

      Törlés
  4. Bár nekem finomabb gyerekkorom volt, érzelmileg zsaroló, kissé nárcisztikus apám van, akivel minden családi ünnepkor iszonyú veszekedés bontakozik ki. Ő mindig az áldozat - csak mert valamiben nem értenek egyet vele a gyerekei. Minden évben megfogadom, hogy nem megyünk többet... aztán mégis mindig megyünk, azzal, hogy jó, akkor kerülünk bizonyos témákat... előre félek az ünnepektől, idén ráadásul nővéremék is hazajönnek külföldről... szóval nem mondom, hogy ugyanabban a cipőben vagyunk, mert amiket leírtál, rémesek, és szerencsére nekem nincsenek ilyen élményeim. De a lelkifurdalás, a tépelődés, hogy most mennyire álljak ki magamért, mennyire engedjem őt be, mennyire hagyjak teret, hogy megint a lelkembe taposson... holott ő jó ember, nagyon sokszor segített, lelkileg is, stb. Szóval küldök én is egy nagy-nagy ölelést, és remélem, mindezek ellenére azért jól telik az első munkanapod!🥰

    VálaszTörlés
  5. Csendes, zugolvaso vagyok, de most elgondolkoztam ezen a helyzteten.
    Nekem ez a csavo a "kiiktatas" kategoria, aka ertsd ugy, hogy kiiktatni az eletedbol vagy redukalni a kapcsolatot. Bocs, hogy igy fogalmazok, en ezeket igy szoktam meghatarozni plusz nem akarok belemenni sajnalkozasba, mert kerted, hogy ne, ugyhogy ez ilyen megoldasfokuszu komment, inkabb racionalis.
    Nem tudom mennyire segit ez, volt mar dolgom azzal, hogy embereket kipakoltam az eletemböl, mint gondolom, a többseg mar atelt hasonlot.
    Többfele strategia van, mindegyik vezethet eredmenyre, en altalaban idöközönkent reflektalok arra, hogy mennyire müködik a strategia, ez mindig függ az adott illetötöl.
    Egyreszt van a "lassu viz partot mos", ez az, amit csinalsz jelenleg. Abszolut tud müködni, ez inkabb egy diplomatikusabb, nyilt konfliktuskerülö megoldas, en is efele hajlok leginkabb. Nincs nyilt konfliktus, ha talalkozni akar, vagy lemondom vagy hirtelen valami közbe jön. En mindig ugy vagyok vele, hogy er meggondolni magamat es nem muszaj minden emberi kapcsolatba belemennem.
    Altalaban atgondolom elöre, hogy az adott szemely mennyire lehet benne az eletemben: no go vagy alkalmankent tali, ha tali, akkor az mennyi idö lehet kb. es milyen körülmenyek között, mi az, amit elviselek, mi az, amit kösz, de nem, ha esetleg talalkozom vele, az milyen celbol törtenik, hogyan hat eletemre, egeszsegemre.
    Itt neha az okozhat gondot, hogy nem mindenki erti meg ezeket az indirekt jelzeseket, ezert ez a folyamat elhuzodhat, stresszesse valhat, a "megoldas" nem azonnali, viszont felesleges nagy feszültsegeket jol el lehet vele kerülni. Szerintem baromi jol csinalod ezt, reflektalsz, tudataban vagy a helyzetnek, az erzeseidnek es full nem gyavasag ez, söt, szerintem nagyon bator vagy. :-)
    Ha ezek az elkerülesek nem valnak be, akkor van szükseg arra, hogy korrigaljak. En ott gyakran kertem szakember segitseget vagy beszeltem rola hozza közel allo emberekkel, ha ugymond be kellett "kemenyiteni", olyan lepesekre kenyszerültem, hogy egyre eröteljesebben kellett konfrontalodnom. Plusz, hogy konzekvens maradjak pl. ha azt mondtam, hogy az adott illetö valamit tesz, annak az a következmenye, hogy nem fogok vele beszelni es megtette azt a dolgot, akkor nekem egy szakember sokat segitett, hogy a feltörö büntudattal tudjak együttelni vagy ki tudjam "tartani" erzelmileg a helyzetet. Nekem ez segitett, hogy peldaul a felelmeimmel szembe nezzek, megfelelöen kezeljem az erzeseimet.

    Meg egyszer: iszonyu bator vagy, hogy ezeket csinalod, nagyon drukkolok neked. :)))
    (Remelem,nincs semmifele banto resze ennek a kommentnek es semmifele okoskodas nem volt a celom, föleg, hogy ez egy extrem erzekeny tema es nincs univerzalis megoldokulcs es nem is vagyunk egyformak.)
    Remelem, kapsz hasznos meglatasokat vagy valami jo ötletet, amit hasznositani tudsz. :-)

    VálaszTörlés
  6. Nekem szerencsére nincsenek ilyen szüleim, csak egy ilyen exférjem, vele egyetlen dolog működik úgy-ahogy, a kommunikáció lehető legminimálisabbra szorítása, hülyeségeinek ignorálása. (Mondok példát, pl. megkérdezem, hogy "mikor viszed el az őszi szünetben a gyerekeket?", erre nem az a válasza, hogy nov 2-3-4, vagy hasonló, hanem, hogy milyen szemét vagyok, hülye, gonosz, és hogy merészelem így hordani a nevemet, erre az megoldás, hogy nem írok neki semmit, mert kifejezetten imádja, ha ezen vitatkozni lehet, mert még több az alkalom arra, hogy valami szidalmat írhasson le.) Telefonon semmi kommunikáció, személyesen semmi, csak írásban, mert úgy azért valamennyire (ha nem is nagyon) muszáj moderálnia magát, és nyoma is van. Lakásba be nem engedem, ezt is jól csináltad, indokolni sem kell, mondjad, hogy találkozzatok itt, vagy ott (ha mégis találkozni akarsz vele). Nem kell semmit indokolni, nem kell semmit magyarázni, újabb alkalom a belekötésre.
    Abszolut ér minden segítséget elfogadni vele kapcsolatban, pl. én nem maradok vele kettesben sehol, így ha szükség volt rá, akkor apukám jött velem, vagy egy barát.
    Én is félek tőle még mindig, pedig 8 éve próbálom mindenféle módon ezt leküzdeni, és sokat javultam, fejlődtem is, de lehet ez örök életre szóló küzdelem marad.
    Nyilván remek manipulátorok ezek a típusok (lásd virgághagyma), ezeknek nem bedőlni, elhatároztál tartani magadat, csak te (és persze Ladó) számítasz, minden más le van szarva.
    Kitartás!

    VálaszTörlés
  7. Ja anyukám a harcosabb vonalat képviselné, hogy szóljak vissza, írjak vissza, jelentsem fel (most hagyjuk is miért), és így talán én is "gyávának" tűnök, de szerintem ez nem gyávaság, hanem megtaláltam egy olyan módszert, ahogy megvan az én lelki békém, együtt tudok élni a helyzettel, és képes vagyok már annyira mögé látni, hogy tudom, hogy mennyire rohadtul boldogtalan és rosszul érzi magát abban a helyzetben amit ő hozott létre saját magának, és én meg mennyire jól élek a gyerekekkel, és mennyire megtaláltam a boldogságot az új párommal. SZóval ha ez gyávaság, akkor én is totál gyáva vagyok, de inkább megtartom azt a pénzt, amit ügyvédre kéne költeni, és megtartom a lelki békém, ő meg csak forrjon a saját levében. :)

    VálaszTörlés
  8. Én semmi okosat nem tudok mondani, csak nagyon szeretnélek megölelni.

    Mici

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm mindannyiótoknak. Borzasztó, hogy szinte mindannyiunknak van legalább egy toxikus ismerőse/rokona, aki megkeseríti az életet, vagy legalábbis megpróbálja.

    VálaszTörlés
  10. Jól csináltál mindent, hiszen a jelenlegi helyzetben a jelenlegi érzéseiddel ezt tudtad tenni. Jogod van ahhoz, hogy megvédd magad, és nem csodálom, hogy egy ilyen embert nem akarsz közel engedni magadhoz. A mérgező szülőkben éppen ez a borzasztó (nekem anyukám az), hogy mindig úgy játszmáznak, hogy a gyerek tűnjön nemjónak. De ez csak játszma.

    VálaszTörlés
  11. Apám bántalmazó volt, anyám és a húgom nárcisztikus személyiség. Nekem nagyon sokat segített Bihari Viki facebok vagy yout oldalán lévő videói és írásai. Szabadszájú, nyílt, szíven ütő A napokban írta meg a bántalmazottak imáját. Én vigasztalásnak is mondanám. A június 21-ei videóját küldte át először a barátnőm, azóta követem és haladok visszafelé is. Október 5-én egy hatalmas NEM-et mondtam a húgomnak és az anyámnak. Iszonyú nehéz az egész, tudtam is, hogy így lesz, de minden perc megérte. Minden reggel megerősítem magam és mindenkivel szemben húzom ahatárokat és építem az önbecsülésemet.
    Gabi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ismerem Vikit én is. Nekem Knapek Éva és Orvos-Tóth Noémi segítettek eddig a legtöbbet, de volt egy időszak, amikor kifejezetten Csernus pokróckodása esett jól. Olyan, "só a sebbe" jeligére.
      Az első mondatod durva, a többi pedig a gyógyulás útja. <3

      Törlés